Els familiars de 6 de les 150 víctimes del vol de Germanwings que es va estavellar als Alps francesos fa dos anys han interposat una demanda davant el Jutjat Mercantil número 10 de Barcelona on sol·liciten que es declari la responsabilitat de Germanwings, de Lufthansa i de 10 asseguradores. L'advocat que porta el cas, Carlos Villacorta, va explicar que les famílies de les víctimes, tres d'elles espanyoles, dues paraguaianes i una anglesa, reclamen responsabilitats econòmiques que no tenen «res a veure amb les quantitats ofertes, gairebé insultants». Les mateixes famílies estan personades en la investigació del cas que s'està portant a terme a territori francès.

El portaveu del grup de familiars i pare d'una de les víctimes, el gironí Narcís Motjé, va demanar «que s'aclareixi la veritat, que aflorin responsabilitats i s'adoptin les mesures perquè aquest succés no es torni a repetir». Motjé va recordar que en tot accident d'aquest tipus existeix una «cadena d'errors» i Villacorta va afegir que s'ha volgut «concentrar la responsabilitat en un home i una companyia, quan aquestes van molt més enllà».

L'advocat va denunciar «falta de transparència» en les investigacions i va explicar que no poden accedir ni a la transcripció del diàleg de cabina ni a la caixa de dades, amb la qual cosa resulta impossible iniciar «una investigació independent» que millori «l'informe manifestament incomplet» de les autoritats alemanyes.

El lletrat va afirmar que Germanwings, que ara opera sota el nom d'Eurowings i ha traslladat la seva seu a Àustria, «era una companyia low-cost, propietat al 100% de Lufthansa, que no disposava de gaires serveis propis habituals a altres companyies».

Supervisió de Lufthansa

Així, «tots els processos de selecció, capacitació, formació, entrenament recurrent, supervisió mèdica i psicològica de les tripulacions de vol de Germanwings es realitzaven per Lufthansa a les seves instal·lacions i amb el seu personal», va afegir Villacorta.

L'advocat va assegurar que Lufthansa té «un poder econòmic i d'influència monstruós», ja que es tracta «d'un Estat dins de l'Estat alemany», i va denunciar «l'esclerosi selectiva de la indústria aeronàutica», que sí actua en casos «amb influència política», però no ho fa en la majoria.

L'advocat va assenyalar com a exemple que «no s'ha canviat pràcticament res» en els protocols d'actuació des de l'accident de Germanwings, a diferència del que va succeir després dels atemptats de l'11 de setembre als Estats Units, quan ràpidament es van establir majors mesures de control.

De la seva banda, Motjé es va mostrar totalment convençut que les autoritats «han trobat informació als telèfons mòbils, però no han volgut ensenyar-la», i va afegir que «vivim en un món de falsedats». El portaveu del grup de familiars va recordar que «en aquest moment hi ha més de 3 milions de persones volant» i va demanar reiteradament que «les lleis es canviïn perquè això no torni a succeir».