El cap de la unitat de seguretat de l'Agència Ferroviària Europea, Christopher Carr, considera que els enginyers espanyols coneixien el risc de descarrilament al revolt on es va produir l'accident de tren l'any 2013 a Santiago de Compostel·la, però els investigadors van atribuir la responsabilitat al conductor. Així ho posa de manifest Carr en un missatge de correu electrònic dirigit a l'associació de víctimes de l'accident, en què van morir 80 passatgers i van resultar ferits un altre centenar i mig.

Carr afirma que «el risc de descarrilament durant la marxa i específicament a revolts ha estat conegut pels enginyers ferroviaris des que es van construir els ferrocarrils per primera vegada, ja que tenen el risc de no controlar la velocitat». Afegeix que aquest risc «va ser identificat tal com es destaca en l'informe de CIAF -sigles de la comissió espanyola d'investigació d'accidents ferroviaris- perquè la documentació tanca la qüestió registrant el risc exportat al conductor».

Apunta que el revolt d'A Grandeira, al barri d'Angrois, en què un tren Alvia procedent de Madrid amb destinació a Ferrol va descarrilar el 24 de juliol de 2013, estava considerada pel personal com «particularment difícil», però indica que «aquesta informació va semblar no tenir efecte, segons l'informe d'investigació de CIAF».

El jutjat que investiga les causes va determinar al febrer de 2014 que la firma estatal Adif, encarregada de gestionar les infraestructures ferroviàries, va posar en risc la vida dels usuaris de la línia per «finalitats lucratives» en «eliminar el sistema ERTMS», que comporta un mètode automàtic de frenada en superar-se el límit de velocitat, i va posar en el seu lloc el ASFA, menys efectiu.