Els conductors reincidents en alcohol i drogues, és a dir, els que hagin comès dues o més infraccions d'aquest tipus en menys de dos anys, seran remesos a les autoritats sanitàries perquè avaluïn si tenen un problema d'abús o dependència d'aquestes substàncies abans de recuperar la vigència del seu carnet. Aquesta és una de les mesures que el Ministeri d'Interior, a través de la Direcció General de Trànsit (DGT), reforçarà i aplicarà de manera prioritària i contundent al costat d'altres per evitar, com ha passat recentment, accidents mortals causats per conductors que s'havien posat al volant després de consumir alcohol o drogues.

Va ser el ministre d'Interior, Juan Ignacio Zoido, qui va explicar aquesta i altres mesures en la reunió que va presidir del Comitè de Seguretat Viària, que ahir les va analitzar en una jornada de treball després de diversos atropellaments a ciclistes per conductors ebris. Zoido va assenyalar que si es considera que els reincidents -a qui se'ls aplicarà la pèrdua del carnet, com preveu la llei- poden tenir un problema d'abús o addicció a aquestes substàncies, hauran de ser tractats i avaluats per l'autoritat sanitària segons preveu el Reglament general de conductors, que en aquest aspecte s'ha aplicat en molt poques ocasions.

I a aquesta mesura el ministre d'Interior va afegir-ne una més que va considerar rellevant: s'obriran procediments sancionadors per infracció a la normativa de trànsit si després d'haver-hi hagut un accident, el jutge arxiva les actuacions en la via penal. Si hi ha possibilitats de continuar amb la via sancionadora administrativa, es farà perquè el conductor infractor no quedi impune.

Zoido es va dirigir als membres del Comitè per recordar-los que el Ministeri ha estat molt sensible des del principi de la legislatura a l'accidentalitat dins el col·lectiu de ciclistes i, de fet, ja s'han senyalitzat 56 rutes segures per a aquests usuaris de la via mentre que altres estan pendents de senyalització.

El seu objectiu és facilitar i protegir el trànsit de ciclistes per les carreteres convencionals i reduir l'accidentalitat, de manera que els senyals informen de períodes, trams i rutes amb elevada intensitat circulatòria de ciclistes, a més de limitar la velocitat. Mesures a les quals Zoido va unir altres com una major presència de l'Agrupació de Trànsit de la Guàrdia Civil a les vies secundàries on hi ha més ciclistes els caps de setmana, o l'augment dels controls d'alcohol i drogues als matins dels dissabtes i diumenges. Va assenyalar que es pretén incrementar en 100.000 els controls d'alcohol i en 30.000 els de drogues.

Pla especial de vigilància

Tot això dins d'un pla especial de vigilància amb mitjans aeris i terrestres que també inclou la identificació de les vies més freqüentades pels ciclistes. El titular d'Interior va explicar també altres actuacions previstes, com la realització d'un estudi en profunditat dels accidents dels últims anys en què s'han vist implicats ciclistes, amb les principals causes, tipologies, trams més perillosos, etc... Amb això, va destacar, es pot contribuir a salvar més vides. Més campanyes preventives per donar a conèixer, sobretot als conductors, la normativa que afecta els ciclistes és una altra de les mesures que estudia el Comitè.