Alimentació i hostaleria
diaridegirona.cat >Alimentació i hostaleria>

La febre «bio» i saludable pren força en el sector gurmet

La febre «bio» i saludable pren força en el sector gurmet

La creixent preocupació per una alimentació saludable i respectuosa amb el medi ambient i les al·lèrgies alimentàries han fet que el sector es renovi amb més productes ecològics, sense additius i sense lactosa

02-05-2017TuentiMeneame
La ciutat de Madrid va acollir la 31a edició del Saló de Gourmets.
La ciutat de Madrid va acollir la 31a edició del Saló de Gourmets.

EFE/DDG | MADRID El XXXI Saló de Gurmets, Fira Internacional d'Aliments i Begudes de Qualitat, va celebrar la setmana passada la millor edició dels seus 30 anys. La mostra va ocupar quatre pavellons (un més que el 2016) per l’«espectacular» increment de participació -superior al 17% respecte a l'any anterior- i una superfície de 52.000 metres quadrats.

Una de les impressions que es van palpar al Saló de Gourmets és la creixent preocupació per una alimentació saludable i respectuosa amb el medi ambient i les al·lèrgies alimentàries que han fet que el sector es renovi. Producció ecològica, sense additius, sense sucre, sense gluten, sense lactosa, ressalten a les etiquetes de cada vegada més productes gourmet. En el saló, a més de productes ecològics i aptes per a celíacs o intolerants a la lactosa, van proliferar els superaliments com chía, maca, spirulina o baies Goji, afegits a sucs i fins i tot a gaspatxos per les seves propietats nutritives.

Melmelades, llegums, embotits i olis d'oliva verge extra ecològics, snacks de poma i xocolata bio, galetes sense gluten de xocolata, cireres i espinacs o eco de parmesà, xocolata amb lulo, uchura o quinoa; sobaos ecològics, cafès orgànics, begudes de cafè sense lactosa, botifarra vegetal, suc d'àloe vera i fruites ecològiques, suc de maduixes orgàniques amb chía... L'oferta creix i creix.

«És un mercat que creix a doble dígit; abans l'ecològic s'associava a mercat i ara es posa en valor», va indicar José Ramón Muñoz, director comercial de Medina, una empresa de Móstoles (Madrid) que porta els seus fruits secs orgànics, naturals i torrats, a la major fira d'aliments i begudes delicatessen d'Europa.

Darrere de Bioterráneo (Almeria) hi ha un dels primers productors hortícoles ecològics del país. Els tomàquets que abans exportava «per falta de demanda a Espanya» els fa servir ara en els seus gaspatxos i sucs de tomàquet biològics envasats. «Tenim ara una segona oportunitat en aquest sector i estem molt il·lusionats», explicava Francisco Alejo, responsable de la companyia.

Bioterra (Badajoz) ha envasat «el primer oli ecològic del món d'ametlla marcona», fruit que dona feina a altres productes amb el segell bio com l'ametlla caramel·litzada o a diferents tipus de xocolata. Fins i tot els orujos es contagien d'aquesta febre. Quan Isabel García va heretar el negoci que va fundar la seva àvia a la Vall de Liébana (Cantàbria), va decidir apostar per la producció ecològica, «per evitar matèries tòxiques i per compromís amb el medi ambient», a més de rebaixar el grau alcohòlic dels seus destil·lats.

En l'actual guerra contra el sucre, la mel guanya actius com edulcorant natural i saludable. Ho saben molt bé a Art Muria, darrere de la qual hi ha dos segles d'apicultors del Perelló (Tarragona).

Des de València El Huertiño presenta al Saló de Gourmets les seves originals confitures light en què se substitueix el sucre per xarop d'atzavara ecològic, idea de Fernando Piñeiro, qui després de diagnosticar-li diabetis tipus 1 va voler baixar l'índex glucèmic d'aquests productes.

Mentre l’odiat oli de palma desapareix dels productes dels supermercats, la malaguenya Biochic el substitueix per oli d'oliva verge extra a les seves cremes de cacau, certificades com a producte ecològic per la UE. A més de la versió tradicional de cacau i avellanes, compten amb altres com cacau i sèsam o cacau i baies Goji.

També els aperitius deixen enrere els greixos saturats. La d'Almeria VitaSnack ofereix làmines de fruites i verdures deshidratades i ecològiques, i la barcelonina Kubdu Gourmet porta des de Sud-àfrica la idea del biltong, encenalls de vedella i pollastre de corral marinades amb espècies i vinagre i assecades a 30 graus per preservar les proteïnes. «Som proveïdors del Centre d'Alt Rendiment de Sant Cugat perquè és un producte sa, lliure de conservants, baix en calories i greixos i ric en proteïnes, molt consumit per esportistes i interessant perquè els nens deixin enrere els snacks plens de greixos trans», explicava Simó Fusté Coetzee, pare de la idea.