El club Motor Antic Garrotxa des de fa 15 anys organitza exposicions de vehicles i motors antics en motiu de la Fira de Primavera d´Olot. Els visitants han pogut veure mostres de tractors de l´inici de la mecanització del camp, de cotxes d´abans de la guerra, de motors industrials, de cotxes de ral·lis, de motocicletes antigues, de camions antics, de furgonetes i d´altres. Tot tipus de vehicle o motor, al qual han pogut posar l´adjectiu antic ha estat el motiu de les seves exposicions.

En la propera la motocicleta Vespa serà l´element de l´exposició monogràfica sobre els 71 anys del vehicle. Ja han passat 71 anys des que el 1946, Enrico Piaggio presentés la motocicleta que havia dissenyat per donar vida a unes fàbriques aturades després de la Segona Guerra Mundial.

La llegenda diu que quan va veure el vehicle acabat va exclamar sembla una vespa (insecte) i així va quedar la denominació de la Vespa. Els italians van veure per primera vegada la Vespa a les pàgines de la revista Motor del 24 de març del 1946.

Des de llavors el vehicle s´expandiria al món i també a la Catalunya de la postguerra i dels anys seixanta. La vespa va ser el vehicle per desplaçar-se a treballar que va rellevar la bicicleta, li van posar carrosseria i la van convertir en una espècie d´antecessor dels sis-cents.

Als seixanta, la vespa va aparèixer al film La dolce vita de Federico Fellini amb Marcello Mastroiani i Anita Eckberg. El paper de la Vespa va ser el de transportar joves feliços i contents en plena diversió. La imatge es va repartir en molts films i la Vespa va transportar personatges com Audrey Hepburn i Gregory Peck en el film Vacances a Roma. A partir d´aquí la Vespa es va convertir en un element inoblidable de les vacances i la joventut de molts europeus.

Uns d´ells van ser els estudiants Santiago Guillén i Antonio Veciana que conduïen una Vespa per Cadaqués i van trobar-se amb Salvador Dalí. Dalí els va proposar decorar la carrosseria de la vespa amb la seva firma i el nom de la seva musa Gala. Ara, aquella vespa és la més valuosa que hagi existit.

És molt probable que algunes de les vespes que el Motor Antic Garrotxa exposarà a la fira siguin de les comercialitzades pel preu de 16.500 pessetes a Auto Record al carrer Lorenzana, 14, el 1950. Llavors la Vespa a Olot era un element de desig d´una incipient societat de consum.

Una mostra era que la botiga calçats Rovira donava una butlleta per participar en el sorteig d´una vespa per cada 50 pessetes de compra. El sorteig el feien a peu de carrer i era un acte de masses que va quedar per l´eternitat a través de la fotografia que va fer Emili Pujol (Riudaura, 1908-Olot,1972).

El que ningú es pensava és que la Vespa perduraria tant. Si abans servia de vehicle a Audrey Hepburn ara és Jennifer López la que s´hi passeja i si abans els joves la feien servir ara també.

Abans la imatge era la d´una noia somrient amb un mocador al cap damunt de la Vespa i ara és la d´una noia amb casc integral i l´esquena ben dreta.