El Dakar 2014 donarà avui el tret de sortida a Rosario (Argentina) amb un exigent traçat que inclou per primera vegada Bolívia i amb els francesos Cyril Despres, en motos, i Stéphane Peterhansel, en cotxes, com els pilots que cal batre. Fins al 18 de gener, 439 vehicles (175 motos, 152 cotxes, 71 camions i 41 quads) solcaran els territoris de l'Argentina, Bolívia i Xile fins a arribar al port de Valparaíso, punt final de l'aventura. Els organitzadors de la prova van decidir donar-li un afegit al ral·li davant l'evidència que la carrera es va tornar massa previsible en les seves dues últimes edicions i que el nivell de dificultat havia caigut notablement. La recepta per tornar l'espurna al ral·li més dur del món és simple però atrevida: més etapes sense assistència mecànica per a les motos i cinc jornades amb recorreguts diferenciats per als cotxes, que no podran ajudar-se en la navegació gràcies a l'empremta que deixen els vehicles de dues rodes. En total, les motos completaran 8.739 quilòmetres, dels quals poc més de 5.200 seran cronometrats, mentre que els cotxes tenen per davant més de 9.300 quilòmetres, amb 5.212 d'especial.

Cap dels principals protagonistes de cada disciplina faltarà al sisè Dakar llatinoamericà. En la competició de motos és on s'han produït més moviments i es presenta com l'edició més ajustada dels últims anys. El francès Cyril Despres, vigent campió, va abandonar KTM, la seva escuderia de gairebé tota la vida, i es va deixar seduir pel projecte de Yamaha, que espera donar el salt de qualitat definitiu per lluitar pel triomf. La principal amenaça per al gal serà Marc Coma, que es va perdre el Dakar de l'any passat per una lesió però que ara està llest per donar guerra amb una nova KTM dissenyada exclusivament per a aquest ral·li. El xilè Francisco "Chaleco" López -tercer l'any passat-, el portuguès Rubén Faria -segon el 2013- i Jordi Viladoms completen un quartet de luxe a l'equip oficial de la marca austríaca. El color gironí a aquesta categoria el posarà el debutant Dani Oliveras amb una Gas Gas; l'expilot de trial s'ha marcat la meta d'adquirir experiència a cada tram i així finalitzar la cursa més dura del planeta.

La cursa de cotxes es convertirà, probablement, en una nova lluita fratricida a l'equip X-Raid i els seus Mini, encapçalat pel francès Stéphane Peterhansel, guanyador el 2013 i que té en el seu palmarès 11 estatuetes del tuareg, 6 en cotxes i 5 en motos. Al seu mateix equip, el qatarià Nàsser Al Attiyah i Nani Roma seran els principals rivals del francès. També aspira a disputar-li la victòria Carlos Sainz, guanyador el 2010, amb un buggy de l'equip SMG.