El gironí Jordi Carreras, amb taller propi prop de la fàbrica Nestlé, participa aquest any al seu primer Dakar, que engega avui la 39a edició amb la primera etapa entre Asunción i Resistencia. I ho farà com a mecànic de l´equip DKR Raid Service, formació amb la qual ja ha cobert Campionats d´Espanya Ral·lis Tot Terreny. Alhora, Carreras té experiència en Campionats de Catalunya de ral·lis i altres curses, sempre amb la il·lusió que tenia des dels 8 anys, quan ja tenia curiositat per la mecànica i desmuntava i muntava de nou la Vespino de casa seva.

«La planificació era poder anar al Dakar l´any vinent», assegura el de Cartellà, que enguany serà un dels quatre mecànics que donarà assistència a Isidre Esteve, que torna al Dakar vuit anys després de la seva darrera participació, i a Cristina Gutiérrez, pilot que aspira a ser la primera espanyola que finalitza la prova. Cadascun dels dos pilots tindran un mecànic fix, mentre que els altres dos assistents, un d´ells en Jordi, es repartiran segons les necessitats de la cursa dels dos Mitsubishi. Tot i així, Jordi Carreras anirà vestit amb la roba oficial de la Cristina, amb el blanc com a color predominant.

L´equip madrileny DKR Raid Service es troba en creixement, ja que després de convertir-se en l´equip amb un servei més ampli al Campionat d´Espanya, disputarà el segon Dakar. La idea de la formació és augmentar fins a tres o quatre els participants a la coneguda com la cursa més dura del món de cares a l´edició de l´any vinent. Un equip en el qual també hi ha el gironí Beltrand Marco com a enginyer experimentat en curses i ell sí que ha viscut més de prop tot el procés de preparació dels cotxes des de Madrid.

Tenen clar quin és l´objectiu principal de l´equip: finalitzar el Dakar. «El més important serà arribar a la jornada de descans de pilots perquè allà ja has fet la primera setmana que sol ser la més dura i això també t´ajuda pel que fa a patrocinadors de cara a la temporada vinent», afirma Carreras. El cost de córrer el Dakar pels equips capdavanters és d´entre 800.000 euros i un milió d´euros, mentre que el de l´equip on figura el mecànic de la Vall de Llémena és d´entre 250.000 i 300.000 euros. Una gran diferència que explica el rendiment de cadascun dels 316 vehicles registrats al Dakar 2017 i els objectius de cada equip. En el cas del DKR Raid Service, es caracteritza per promocionar joves pilots amb projecció de futur, oferint-los la possibilitat de donar-se a conèixer, com és el cas de la mateixa Cristina Gutiérrez, actual subcampiona d´Espanya absoluta de ral·lis tot terreny amb 25 anys.

D´aquesta manera, el pressupost també afecta el rendiment del cotxe i el treball dels mecànics. En el seu cas, un cotxe amb menys prestacions suposa que en principi cada dia sortiran una mica més tard respecte al grup capdavanter i alhora arribaran més endarrerits. Així doncs, això es transforma en menys temps per poder solucionar els problemes que tingui el cotxe. «Cada dia quan arriben al final d´etapa s´analitzen els problemes i llavors es decideix quins aspectes s´arreglen. Sempre l´objectiu és que l´endemà els pilots puguin acabar l´etapa. Els mecànics si cal no dormim o descansem unes hores a dins el cotxe», explica Carreras.

Pel que fa als diners que val participar al Dakar, és clau començar a treballar en la propera edició l´endemà d´acabar la cursa, perquè si no tot va tard. «El més complicat és que els patrocinadors no venen fins que no veuen que el projecte ja tira endavant i es tracta de quelcom ferm, i això no et permet fer certes coses«, afegeix.

Els vehicles passen uns testos previs la primera meitat de l´any, generalment al Marroc, per tal d´ajustar tot els aspectes a millorar i veure el rendiment. A l´octubre es desmunta el cotxe per tal de canviar algunes peces i deixar-lo a punt per tal d´embarcar els vehicles abans de la prova. Pel que fa al material de recanvi, els equips d´assistència disposen d´un camió 8x8 ple de material de recanvi, ja que a Argentina no hi ha distribució de Mitsubishi i hem de ser previsors. «Fa un any mirava el Dakar per la televisió amb la il·lusió de participar-hi algun dia. Ara ja puc dir que s´ha fet realitat aquest somni. El que em preocupa realment són les altures d´algunes etapes de la cursa, crec que serà un dels Dakars més durs sobretot pel que fa a pilots. Els mecànics poc canvi notarem», sentencia un Jordi Carreras il·lusionat de viure aquesta nova experiència.