Lewis Hamilton i la seva escuderia, Mercedes, buscaran a partir d'aquest cap de setmana, a Austràlia, el seu quart títol mundial de Fórmula 1, categoria que ha canviat de regles i d'amos, i que busca un nou campió després de la retirada de Nico Rosberg. Hamilton va ser el millor ahir en els lliures i avui a primera hora del matí buscarà la pole per a la cursa de demà (07.00).

En el tercer any de domini tirànic de l'escuderia de Brackley, i després que els dos primers es resolguessin amb triomfs de Hamilton, així mateix campió el 2008 -amb McLaren-, va ser Rosberg qui es va alçar amb la victòria final. Cinc dies abans d'anunciar, de manera sorprenent, que plegava.

Amb el canvi de reglament caldrà veure si Mercedes segueix sent l'equip dominant, en una temporada en què els monoplaces, més amplis i pesats (el mínim ascendeix de 702 a 722 quilos), amb alerons i pneumàtics més amples, per augmentar la càrrega aerodinàmica, rodaran entre quatre i cinc segons més ràpids per volta que l'any passat.

Una cosa que també requerirà més exigència física als vint pilots de les deu escuderies que integren una graella que es posarà en marxa aquest cap de setmana a Melbourne, seu del Gran Premi d'Austràlia, el primer dels vint que integren el calendari 2017, que es tancarà el 26 de novembre a Abu Dhabi. El Mundial passarà per Montmeló, pel Circuit de Catalunya, el 14 de maig. Serà l'unica cursa que es veurà en obert (TV3/TVE). La resta, anirà a travès de Movistar+ i Vodafone.

La Fórmula 1 ha canviat d'amos. Ara la direcció l'assumeix Liberty Media i serà el nord-americà Chase Carey qui ocupi a partir d'ara el lloc de Bernie Ecclestone, el geni que va elevar a termes superlatius un esport-espectacle que, abans de res, és un negoci.

Mercedes ha tornat a dominar els assajos de pretemporada, vuit jornades al circuit de Montmeló, en què Ferrari va semblar apropar-s'hi. Objectivament, va ser l'equip de Maranello el que més vegades va encapçalar la taula de temps: quatre, tres d'elles gràcies al finès Kimi Raikkonen, últim campió mundial de l'escuderia (2007); i l'altra gràcies a l'alemany Sebastian Vettel, quàdruple vencedor del certamen, liderant el periple gloriós (2010-13) de Red Bull. Escuderia que integren l'australià Daniel Ricciardo i el jove holandès Max Verstappen -els únics que van trencar l'hegemonia de les «fletxes platejades» l'any passat (a Malàisia i Espanya) - i a la qual caldrà tenir molt en compte.

Pitjor pinten les coses, sobre el paper, per a Fernando Alonso: el McLaren-Honda sembla que no evoluciona. El doble campió mundial asturià (2005 i 2006, Renault), de 35 anys i amb 32 triomfs en la categoria reina de l'automobilisme, tindrà nou company, el belga Stoffel Vandoorne. L'altre espanyol en pista, Carlos Sainz, correrà, de nou amb Toro Rosso, als seus 22 anys.