D'estar desaparegut en combat a reaparèixer amb el seu McLaren en un tres i no res. Així ha obrat l'asturià Fernando Alonso, doble campió mundial, el seu últim miracle amb un cotxe que semblava que no anava i, que després de la classificació per al GP d'Espanya de F1, ningú diria que no està en condicions d'acabar en els punts aquest diumenge després de la carrera a Montmeló.

Alonso sortirà setè, per darrere dels tres equips punters i que semblen inabastables (Mercedes, Ferrari i Red Bull). Però abans d'arribar a aquesta alegria, en els entrenaments previs va viure el seu particular calvari: va sortir divendres de la primera tanda novament abatut.

Ni una volta al Circuit de Barcelona-Catalunya i el seu cotxe havia de ser retirat en grua mentre rajava al terra líquid refrigerant i oli. Se'n va anar a jugar al pàdel per mantenir el to físic i, com va dir el propi pilot, per no estar estirat al 'motorhome' veient per la tele els seus rivals.

A la tarda li van muntar un nou motor, després d'acabar foradat el del matí, i després de 21 voltes en la segona tanda de lliures, tornava a alba l'asturià amb la seva màquina per completar la tercera sessió sense cap problema aparent. Ningú esperava que Alonso ressuscitaria després de quatre grans premis sense acabar ni una sola carrera i encara menys que sortís el loor de multituds en acabar la Q3.

Lewis Hamilton (Mercedes) ha tornat a aconseguir la 'pole', la tercera vegada aquest curs, però al marge del nou pols entre l'escuderia alemanya i Ferrari, Alonso ha aparegut amb llum pròpia enmig d'aquesta rutina entre els dos galls, no només per colar-se per primera vegada en la Q3 aquesta temporada, sinó per finalitzar setè, tot una gesta, ja que aquest sembla en realitat el sostre, doncs per sobre semblen imbatibles les tres escuderies que a dia d'avui apareixen com inabastables (Mercedes, Ferrari i Red Bull).

A l'aficionat li ha quedat un bon gust de boca pel que li ha brindat avui el seu ídol a Barcelona, on Alonso sempre dóna una mica més. No debades, Barcelona és la seva última victòria, ja en el llunyà 2013, quan va signar el seu 32 triomf en l'F1.

Ara només queda saber si hi haurà continuïtat demà en la carrera. L'expedient del bicampió espanyol aquesta any no convida a molt; no ha acabat ni una carrera i en l'última (Rússia) va finalitzar enfonsat, ja que el seu McLaren ni li va permetre iniciar la prova. Una nova avaria el va deixar a l'estacada.

Alonso viu un moment d'ebullició, perquè a falta de sensacions en l'F1, té a l'agenda una carrera a Indianapolis que li ha tornat l'alegria, les famoses 500 Milles, però amb el que ha passat avui ningú dubta que l'asturià demà des de la quarta fila, just per darrere del mexicà Txec Pérez (Force India) posarà el morro a la primera gran frenada abans d'arribar al revolt de la recta del circuit als Red Bull, Ferrari i Mercedes.

La realitat, potser, serà una altra, després dels cops que ha patit aquesta temporada, i en les dues anteriors, a McLaren i amb els motors Honda. L'equip britànic actualment no és rival de ningú, i només les espurnes d'Alonso permeten que l'aficionat li presti una mica d'atenció. Demà Alonso a Barcelona, com ja ha advertit en la prèvia dies enrere, vol que a casa seva hi hagi un punt d'inflexió, i encara que no estarà a Mònaco, desitja que a partir de ja el motor aguanti, sigui més competitiu i que no només comenci a veure la bandera a quadres en cada carrera, sinó que el podi no quedi tan llunyà, impossible a dia d'avui.

En l'altra lliga, la de la lluita pel títol, els problemes de Hamilton a Rússia semblen oblidats. En Mercedes les actualitzacions que han portat a Barcelona han permès que el seu pilot estrella torni a la 'pole' i en ella esperen que es compleixi una màxima en el traçat espanyol, com és que sortir primer dóna la victòria amb gairebé tota casualitat; així ha passat en tretze de les carreres des del 2000 a Barcelona.

Hamilton compartirà la primera línia demà amb el líder del mundial, l'alemany Sebastian Vettel, després que en els garatges de Ferrari aquest migdia hagi obrat el segon miracle de la jornada: els mecànics han canviat el motor del bòlid entre la tercera sessió de lliures i la Q1. Vettel ha tret el cotxe i aquest semblava tornar a fallar, però sense entrar en el garatge ha aconseguit tornar a posar-lo en funcionament. Al final, segon millor temps per a l'alemany.

Darrere dels dos pilots amb més títols en l'actualitat, els dos segons de Mercedes i Ferrari, Valtteri Bottas i Kimi Raikkonen, respectivament, intentaran donar l'ensurt que en el cas del primer d'ells va emprendre a Rússia, on va realitzar una sortida endimoniada que el va portar a la primera posició i va acabar guanyant la seva primera carrera com a pilot de l'F1.

Red Bull, una vegada més, jugarà el paper de tercer en discòrdia, encara que en aquesta ocasió la diferència amb els de davant comença a escurçar-se notablement. Avui a la Q3, l'holandès Max Verstappen va signar un millor crono a cinc dècimes de Hamilton, i menys de tres amb Raikkonen. Una mica més allunyat ha quedat com a sisè millor pilot l'australià Daniel Ricciardo, a una mica més d'un segon de l'anglès.

El mexicà Sergio 'Txec' Pérez (Force India) ha mantingut la tònica d'aquest inici de temporada i, a més d'entrar a la Q3, es presenta com un dels pilots a acabar entre els punts, com així ho ha fet en totes les carreres aquesta temporada. El seu vuitè lloc a la Q3, sortint per darrere d'Alonso, li obre una nova ocasió d'estar en el grup per lluitar pels punts.

Menys fortuna ha tingut en la classificació el madrileny Carlos Sainz Jr (Toro Rosso), que no ha pogut aconseguir la Q3, tanda que només ha corregut una vegada aquesta temporada (Austràlia). Això no obstant, les actuacions de Sainz han estat més notables el dia de la carrera (ha puntuat en tres dels quatre grans premis) que en la jornada de classificació.

La cinquena prova del mundial de F1 es correrà demà al circuit de Barcelona-Catalunya (4'655 quilòmetres) a les 14:00 hores, quan els pilots hauran de donar 66 voltes al traçat (307 quilòmetres).