Miguel Bosé

´S´ha de legislar tot. Mentre no es faci, hi haurà barra lliure i caos, en la cultura i en tot´

20.07.2013 | 00:00
´S´ha de legislar tot. Mentre no es faci, hi haurà barra lliure i caos, en la cultura i en tot´
´S´ha de legislar tot. Mentre no es faci, hi haurà barra lliure i caos, en la cultura i en tot´

Cantant. Un dels habituals de l'estiu a la Costa Brava torna al festival de Peralada amb la gira de "Papitwo", la segona part d'un projecte que revisa els seus grans èxits acompanyat d'altres cantants. Assegura que l'assignatura pendent de qualsevol artista és enfrontar-se al seu repertori i veure si encara pot "defensar" tot el que va fer en el passat.

Miguel Bosé volta pels escenaris d'Europa i Llatinoamèrica amb "l'espectacle més potent de la seva carrera", però ja treballa en un nou projecte amb cançons originals. No li faria res presentar-lo en una Catalunya independent, perquè està segur que veurà canvis a la geografia espanyola.

És un dels habituals dels festivals d'estiu a la Costa Brava. És fidel, el públic gironí?
Absolutament. Tocar a l'Empordà és un "must". Cada any hi ha un públic fix que gaudeix veient concerts en escenaris tan especials com Cap Roig o Peralada.
L'èxit de Papito el va portar a fer Papitwo. És més fàcil treballar sabent que la fórmula té el suport del públic?
Són cançons que ja han sigut grans èxits. Estan testades i la gent té la garantia que es passarà les dues hores i escaig del concert cantant. Un es diverteix de veritat quan pot cantar tot el repertori de dalt a baix. I això passava amb Papito i també amb Papitwo.
Veient l'èxit de Papitwo... hem d'esperar també un "Papi3"?
Cançons n'hi ha i gent que hi podria participar, també. Però per ara encara estic amb Papitwo, així que, tranquils.
Tant Papito com Papitwo són una revisió actualitzada de les seves cançons. El procés d'actualitzar el repertori ha sigut llarg o les cançons s'han mantingut bé tot i el pas del temps?
És delicat, perquè les grans cançons ho són perquè han perdurat en el temps. Has de saber com portar-les fins al dia d'avui, i ha de semblar que les han compost fa setmanes o pocs mesos. Això suposa molta feina d'arranjaments i de so, és a dir, més de producció que no pas de composició, perquè òbviament, en això ja s'hi pot fer poc, ja està tot inventat. És delicat, però al mateix temps és molt divertit, perquè una de les assignatures pendents de qualsevol artista és revisitar-se, actualitzar-se i veure si encara pots defensar les coses que vas fer temps enrere.
El públic del festival de Peralada podrà veure un duet amb la seva neboda, la Bimba Bosé. Què aporta aquest tipus de format a l'actuació?
Bé, és una fórmula molt divertida. I ho és tant a l'hora de gravar i gaudir-la sobre l'escenari com per la gent que escolta les cançons o les veu en concert. Permet captar les complicitats que hi ha entre jo i la persona que m'acompanya.
Al disc canta amb gent com Joaquín Sabina, Alejandro Sanz, Juanes i fins i tot, Penélope Cruz. Hi ha algú amb qui hagi volgut cantar i no hagi pogut?
Això sempre, però algunes d'aquestes col·laboracions impossibles algun dia es materialitzaran. Sempre hi ha gent que queda fora, però sol ser culpa del calendari. En aquest tipus de produccions, el més difícil és quadrar les agendes dels cantants perquè tots hi puguin ser. Altres vegades és per raons tècniques o de contractes exclusius. Hi ha vegades que es fan esperar, però són duets que algun dia es faran.
L'espectacle que munta sobre l'escenari és molt potent. Amb la pujada de l'IVA cultural, i sabent que per a molta gent, comprar una entrada s'ha convertit en un luxe, és imprescindible muntar un bon directe sobre l'escenari?
Sempre he pensat en la meva carrera des de dues vessants: la discogràfica i la del directe. Fins i tot si no saps res d'en Bosé, saps que Bosé és garantia d'un gran directe, sempre. A nivell tècnic, a nivell de proposta i disseny i d'avantguarda tecnològica, tothom ho sap.
I què veurà el públic del festival de Peralada?
Papitwo és l'espectacle més poderós de la meva carrera. També és veritat que sempre reviso tot el que he fet abans per superar-ho. A nivell tecnològic, és brutal: està assistit per una zona informàtica que és devastadora i imponent. I té elements escenogràfics que fan que la part teatral també tingui molt pes.
En un moment que sembla que tot s'hi val, què es pot fer perquè el públic, i sobretot la gent jove, consumeixi cultura i ho faci, a més, d'una manera legal?
La cultura no és només educació, també és informació. Tenir coneixement de la globalitat de les coses fa que sàpigues les regles i els protocols que cal seguir, et converteix en una persona amb criteri i equilibri, saps que tot el que fas, penses, executes i projectes afecta totes les persones del món. Això fa que et moguis amb respecte i valors. Mentre que al nostre entorn es vegi falta de valor i d'ètica, costarà molt aconseguir que la gent jove actuï correctament. Amb aquests exemples, les noves generacions diran: "per què hem de ser diferents? Per què no nosaltres també?". Tot passa per la voluntat política: aquí s'ha de legislar tot, absolutament tot. Mentre això no es faci, hi haurà barra lliure i caos, en la cultura i en tot.
Fa temps que està girant per Europa i Llatinoamèrica, però ja ha tingut temps de començar a pensar en nous projectes?
Estic component i a l'agost, quan tingui una mica de temps lliure, em posaré a l'estudi i començaré a treballar en algunes maquetes. Ja tinc força material i suposo que l'any que ve hi haurà un disc nou amb cançons originals.
I en un futur, es veu cantant en una Catalunya Independent?
Si em contracten, i tant! Per què no? És cert que hi ha una classe política amb un pensament concret, però jo no tindria cap problema. Ja ho vaig dir fa temps, crec que veuré com canvia la geografia espanyola.

L'últim El més llegit
Enllaços recomanats: Premis cinema