Factures telefòniques astronòmiques, la desaparició d'un fill, un operador que fa fallida... Viatjar és un dels grans plaers de les vacances, però es pot convertir en un malson en cas d'un imprevist indesitjat. Per això, la Comissió Europea ha publicat recentment alguns consells per tal de fer front als imprevistos en les millors condicions possibles.

Viatjo fora d'Europa, però el meu país no té ambaixada ni consulat al lloc on em dirigeixo. Amb qui m'he de posar en contacte si necessito ajuda?

El fet de ser ciutadà d'un estat membre de la Unió Europea el converteix automàticament en ciutadà de la UE i, per tant, té dret a rebre assistència consular quan estigui fora de la Unió, encara que el seu país no compti amb representació diplomàtica pròpia. En aquest cas, es pot dirigir a qualsevol consulat o ambaixada de qualsevol altre Estat membre de la UE per tal de demanar ajuda si, per exemple, és detingut, té un accident greu o perd la documentació.

A qui truco si el meu fill desapareix?

La UE té establert un número de telèfon comú (116 000) per comunicar la desaparició de menors en qualsevol estat membre de la UE. Aquesta línia està dirigida tant als pares dels nens desapareguts, perduts o fugits com a les persones que puguin tenir informació sobre la desaparició de menors.

Què passa en cas de retard o cancel·lació de vols, viatges en tren o autocar o travessies en vaixell?

En cas de grans retards o cancel·lacions, la legislació de la UE sobre els drets dels passatgers d'avió, tren, vaixell i autobús li dóna dret a rebre assistència dins de límits raonables i, en el pitjor dels casos, evita que hagi de pagar de la seva pròpia butxaca l'allotjament en un hotel.

He reservat un viatge combinat, però el meu operador turístic ha fet fallida. Puc demanar que em tornin els diners?

La Directiva sobre viatges combinats protegeix els consumidors europeus que van de vacances i cobreix els viatges organitzats que combinen almenys dues de les modalitats següents: el transport, l'allotjament i altres serveis, així com les visites turístiques (venudes a un preu global). La protecció que ofereix la Directiva inclou la informació que figura en els fullets, el dret a rescindir sense penalització, la responsabilitat pels serveis prestats (per exemple, hotels de nivell inferior al requerit) i la protecció en cas de fallida d'un operador turístic o una companyia aèria. En el futur, aquesta protecció s'ampliarà també als turistes que adquireixin viatges combinats personalitzats per Internet.

Les factures telefòniques exorbitants fan que se'm dispari el pressupost de les vacances. Com puc reduir-les quan estigui fora del país?

Les noves mesures que van entrar en vigor l'1 de juliol han fet que les tarifes per l'ús de mòbil a l'estranger s'hagin reduït més d'un 80% des de 2007, en tota una gamma de serveis d'itinerància (roaming) i fins a un 91% en el cas de la descàrrega de dades. A més, l'objectiu de la UE és acabar creant un mercat únic de telecomunicacions que impedeixin que les persones perdin la connexió en creuar la frontera.

Què he de fer si vull endur-me un animal de companyia (gos, gat o fura) amb mi de vacances dins de la UE?

Els ciutadans europeus que viatgin dins dels límits de la Unió poden fer-ho amb el seu animal de companyia, però han de tenir en compte una sèrie d'aspectes. En primer lloc, en el passaport de l'animal haurà de constar que ha estat vacunat contra la ràbia i que la vacuna encara és vàlida. I si viatja a Finlàndia, Irlanda, Malta o el Regne Unit, l'animal s'haurà hagut de sotmetre, a més, a un tractament antiparasitari. Aquestes normes només són aplicables a gossos, gats i fures. Si s'ha de tornar a casa després d'haver passat les vacances fora de la Unió Europa, la mascota necessitarà el passaport i, depenent del lloc on s'hagi anat, la vacuna contra la ràbia, sotmetre l'animal a una sèrie de proves i esperar tres mesos per poder-lo introduir a la UE.

Estant de vacances a l'estranger, vaig tenir problemes amb les compres. Un cop de tornada a casa, amb qui puc posar-me en contacte?

S'ha de posar en contacte amb el Centre Europeu del Consumidor (CEC) del seu país si ha adquirit béns o serveis d'un comerciant ubicat en un altre país europeu, Noruega o Islàndia. El CEC pot informar-lo gratuïtament sobre els seus drets com a consumidor en desplaçar-se, fer compres o contractar serveis dins de la UE, des del lloguer d'automòbils i la reserva de vols o viatges combinats, fins a encàrrecs per Internet des de l'estranger.

Què passa si necessito anar a una consulta mèdica mentre sóc a l'estranger?

No s'oblidi de portar sempre amb vostè la Targeta Sanitària Europea si viatja a un país de la UE, Islàndia, Liechtenstein, Noruega o Suïssa. La targeta l'ajudarà a estalviar temps, diners i molèsties si es posa malalt o pateix un accident a l'estranger. Aquesta targeta és gratuïta i li garanteix l'accés als tractaments urgents en les mateixes condicions i el mateix cost que les persones assegurades en el país que estigui visitant.