«Otello» d'Azorín arriba a Peralada

El malvat personatge de Iago, interpretat per Carlos Álvarez, serà el que vertebrarà en aquesta ocasió tota l'obra

24.07.2015 | 07:13
El repartiment de l´obra, amb Pablo Azorín a la dreta de la imatge.

En l'adaptació de Paco Azorín de l'opera verdiana Otello, el malèfic Iago serà més que un dels protagonistes de l'obra basada en el clàssic de Shakespeare. I és que en aquesta producció, que el Festival de Peralada estrena l'1 d'agost, el personatge serà també mestre de cerimònies, un alter ego del propi Azorín sobre l'escenari que fins i tot es dirigirà a l'espectador. Aquest serà un dels trets distintius de la proposta d'Azorín, que també ha anunciat un muntatge «molt teatral» i una escenografia que no estarà al servei de cap lloc en concret, sinó d'un Otello descontextualitzat, clàssic i actual alhora. Gregory Kunde, Carlos Álvarez i Eva-María Westbroek són el trio de veus de luxe protagonista.
El Festival de Peralada estrenarà divendres vinent un Otello de Verdi volgudament teatral i proper a l'arrel shakespeariana de l'òpera. Així ho va explicar ahir el director d'escena i responsable del muntatge, Paco Azorín, per a qui era important «anar enrere a recuperar tot el que l'òpera té de Shakespeare i jugar amb això». Es veurà teatre i música, «tot junt, i no cantants palplantats a l'escenari», va destacar Azorín.
Un altre tret característic d'aquesta nova versió de l'òpera verdiana és que converteix Iago, el malvat per antonomàsia de la literatura de Shakespeare, en quelcom més que un personatge de l'obra. Iago mourà els fils de tot el muntatge, i per això, Azorín va explicar que el seu intèrpret, Carlos Álvarez, farà també d'«autèntic director d'escena». «L'espai és dúctil i es mou a les ordres de Iago, i quan necessita un espai més petit o més gran pels seus propòsits malèvols, aquest es mou i transforma a les seves ordres», va explicar Azorín.
Álvarez va constatar que Iago esdevé així un Deus ex machina, el factòtum que comença dirigint ja des del primer minut, fins al seu trist destí com a personatge, «però mantenint-se com a director d'escena». Álvarez va assegurar que és «un regal» poder incorporar un personatge com aquest al seu currículum, i més poder-ho fer a Peralada, on el baríton actua per tercer any consecutiu.

"pera a Peralada
D'aquesta manera, l'òpera torna al Festival Castell de Peralada i ho fa amb un dels títols amb més força de Verdi: Otello. Es tracta d'una nova producció del festival, que arriba de la mà del director i escenògraf Paco Azorín, que es retroba amb Shakespeare a Peralada per presentar una nova proposta escènica d'una de les obres mestres del compositor italià. Els assajos de l'obra, que finalitzaran avui al Liceu, s'han fet enmig d'un «gran ambient», segons va assegurar Azorín.
Estrenada a l'Scala de Milà el 1887, torna aquest títol al festival 25 anys després que fos interpretada per Plàcido Domingo i dirigida per Valery Gergiev. En aquesta ocasió, els papers principals d'aquesta òpera de quatre actes amb trama shakespeariana estaran interpretats per tres de les millors veus del moment: un repartiment de luxe encapçalat pel tenor nord-americà Gregory Kunde en el paper d'Otello; el baríton Carlos Álvarez com a Iago; i la soprano Eva-Maria Westbroek encarnant a Desdèmona. L'òpera també compta amb la participació de l'Orquestra i Cor del Gran Teatre del Liceu dirigit per Riccardo Frizza.
Tal com ja es va fer la temporada passada amb l'òpera Andrea Chénier, els decorats es faran a tallers de l'Alt Empordà.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
L'últim El més llegit
Enllaços recomanats: Premis cinema