La francesa Sylvie Guillem, una de les més prestigioses ballarines del món, va escollir divendres a la nit l'escenari del Castell de Peralada per acomiadar-se d'Espanya en un moment en el qual posa el punt final a la seva carrera.

Guillem va posar en escena la seva Life in progress, l'espectacle amb el qual diu adéu a una llarga trajectòria que conclou a l'edat de cinquanta anys.

Pel comiat, aquesta diva de la dansa es va envoltar dels millors coreògrafs, que van crear per a ella un espectacle completament personalitzat.

La visita de Sylvie Guillem a Peralada ha estat en realitat un retorn, ja que va ser en aquests jardins on va presentar Giselle el 2002 amb el Ballet de la Scala de Milà.

En aquesta ocasió, Guillem ha interpretat dues estrenes com són Technê, una peça d'Akram Khan que explora el costat artístic de l'ésser humà, i Here and After, un duo amb una ballarina que és un compendi del seu treball amb el coreògraf Russell Maliphant.

Duo de William Forsythe va donar pas al fermall final de la francesa amb Bye, una creació de Mats Ek de 2011 que resumeix el moment actual de Sylvie Guillem en forma de final de carrera d'una suposada artista a la qual li ha arribat l'hora de retirar-se.

L'ovació del públic de Peralada va estar el reconeixement a una trajectòria inigualable de 39 anys de dansa que conclou amb aquesta gira mundial que divendres recalava a Peralada.

La selecció de coreògrafs va estar també aclamada pels assistents a l'espectacle, que van lloar des de la frescor de Khan al rigor de Forsythe, l'estil particular de Maliphant i el lirisme d'Ek.

La nit a Peralada amenaçava amb aigua, però la pluja va respectar Sylvie Guillem en un dels escenaris més apropiats per acollir l'última gira de comiat de la parisenca.

Amb el Castell de Peralada al fons, Guillem va brillar amb llum pròpia en un espectacle de 79 minuts amb un descans per reivindicar la força d'una carrera que va arrencar amb setze anys quan va entrar a formar part de l'Òpera de París.

El mític Rudolf Nureyef va ser qui li va donar el seu primer paper i, tres anys després, William Forsythe li va donar el paper central de In the middle, somewhat elevated. Més tard va venir Londres i una infinitat de companyies de primer nivell fins a arribar en l'actualitat a aquest adéu en el qual l'acompanyen sobre l'escenari figures com Emanuela Montanari, Brigel Gjoka o Riley Watts.

En el futur, el Festival de Peralada podrà dir sempre que va veure una de les últimes actuacions de Sylvie Guillem, convertida ja en mite de la història de la dansa mundial.

Una carrera de luxe

Sylvie Guillen va nèixer un 25 de febrer de 1965 a París. ?Quan era una nena es va entrenar en gimnàstica sota la instrucció de la mare, una professora de gimnàstica. El 1977, als 12 anys, va començar la formació a l'Escola de Ballet de l'Òpera de París, on Claude Bessy -que era el director de l'escola- es va adonar immediatament de les seves capacitats i del seu potencial excepcional.

El 1981, quan tenia 16 anys, es va unir al cos de ball de la companyia. Més tard, el 1983 va guanyar la medalla d'or en el Ballet Competition Varna International. Després de la seva actuació al Llac dels Cignes de Nureyev, va esdevenir -amb 19 anys- l'estrella més jove. El 1988 se li va donar el paper principal a Giselle posada en escena pel Ballet Reial per celebrar el 50è aniversari de Nureyev. L'any següent va esdevenir una artista independent.

El 2001 es va converir en la primera guanyadora del premi Nijinsky com a millor ballarina del món. Aquell mateix any va aparèixer nua en una sessió de fotos per la popular revista Vogue França. També va causar polèmica el seu homentage a Nureyev en què el públic va dir que els ballarins que dansaven davant una pantalla projectada amb imatges de l'artista els distreia.

El 2006 es va traslladar del ballet a la dansa contemporània, i va treballar amb artistes com Akram Khan, un artista associat al teatre Sadler Wells de Londres.