21 de agost de 2016

La revolució de les cerveses artesanes

La nova tendència en el món de la cerveseria reivindica el retorn a l´essència

23.08.2016 | 07:25
Les cerveses artesanes han experimentat un gran creixement i entre aquestes es troba la Moska de Girona · Marc Martí

Cada vegada són més les microcerveseres que s´incorporen al mercat, una tendència que ha experimentat un creixement exponencial en els darrers tres anys. Els petits productors aposten per un retorn als orígens i les seves elaboracions estan orientades a oferir una cervesa de territori, elaborada amb productes de proximitat i fent prevaler el sabor, per sobre de l´element refrescant que s´associa a la cervesa.

Rosses, torrades, negres, afruitades, àcides, amb notes fumades o fins i tot «tronades» per l´efecte de Joc de trons a la ciutat de Girona. I és que l´univers de les cerveses artesanes ha experimentat un autèntic boom en els darrers anys, i ha configurat una alternativa vàlida i de qualitat a les marques comercials. Un producte local i de proximitat que ha propiciat inclús l´obertura d´establiments especialitzats exclusivament en cerveses artesanes.

Aquest és el cas del B-12, el primer bar de Girona a oferir només una gamma de cerveses artesanes catalanes. Al capdavant del negoci, Ferran Nadal ha pogut viure de primera mà l´auge de les microcerveseres. Va començar ­l´any 2008 amb cinc referències de cerveses artesanes d´ampolla, i actualment en disposa de vuitanta d´ampolla i tres de barril, una gamma que renova tres cops l´any i incorpora noves cerveses o microcerveseres que surten al mercat. Una revolució que assegura que havia d´arribar, prenent d´exemple el que s´estava vivint als Estats Units o a Itàlia, països que «ens portaven molts anys d´avantatge».

Producte de proximitat
La cervesa artesana configura una tendència basada en el producte de proximitat. El mestre cerveser de Moska de Girona i president del Gremi d'Elaboradors de Cervesa Artesana i Natural, Josep Borrell, assegura que «la cervesa artesana és una cervesa molt de territori», un valor afegit a una cultura cervesera que cataloga de «molt pobre».

L´arribada de les noves microcerveseres ha permès enriquir la cultura cervesera, nodrir-la de matisos i experimentar amb noves creacions, fent néixer cerveses gastronòmiques que mariden tant amb productes com amb èpoques de l´any. Un mercat que de mica en mica s´ha anat obrint i evolucionant per trencar amb el tòpic que la cervesa és simplement una beguda refrescant. Aquest és el repte dels microcervesers, que aposten per un clar retorn als orígens i al reconeixement de la cervesa.

Tornar a gaudir de la cervesa. Això és el que s´han proposat els petits productors, que aposten per oferir al públic cerveses de quilòmetre zero, elaborades amb la garantia d´una cervesa artesanal i oferint constants innovacions en les seves gammes. Una nova tradició cervesera que en els darrers tres anys està trepitjant fort en el mercat local i que cada dia aconsegueix més adeptes.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema