Una investigació en la qual ha col·laborat el Centre de Regulació Genòmica de Barcelona explica per què l'increment d'uns pocs graus de temperatura comporta la masculinització d'alguns animals; un fet, segons els autors, «rellevant en un context de canvi global».

Els resultats de l'estudi aclareixen per què molts peixos de cultiu són mascles. L'explicació és que, per accelerar-ne el creixement, els aqüicultors cultiven les larves a temperatures elevades.

El treball, publicat en la revista PLoS Genetics, vincula l'augment de la temperatura amb la inhibició de l'aromatasa, un enzim que converteix els andrògens en estrògens, essencials, aquests últims, en la formació dels ovaris a tots els vertebrats no mamífers. L'alta temperatura impedeix l'acció de l'aromatasa.

L'investigador de l'Institut de Ciències del Mar Francesc Piferrer ha explicat que en moltes espècies de vertebrats, principalment en peixos i rèptils, la temperatura ambiental influeix en la determinació del sexe dels individus. Aquesta influència s'accentua més, segons aquest científic, en alguns casos en els quals el fet que faci més o menys calor s'imposa a la informació genètica que s'emporta escrita en l'ADN.

Exemple d'aquest últim cas és el del llobarro, peix la determinació sexual del qual depèn de la combinació de factors genètics i ambientals, i que ha servit per realitzar aquest estudi.

Aquesta investigació conclou, a més, que l'animal resulta afectat molt abans que les gònades (òrgan formador de gàmetes masculins o femenins) comencin a formar-se.

Els resultats de la investigació demostren que l'augment tèrmic comporta una modificació química en l'ADN.