L'últim toc d'atenció llançat per Lena Dunham, creadora de la sèrie 'Girls', per una fotografia seva publicada en una revista a la qual se li va anar de la mà amb el Photoshop ha reavivat el debat sobre els límits del retoc fotogràfic en els mitjans i sobre la imatge de la dona o el cànon de bellesa que projecten.

Dunham, actriu, guionista i directora nord-americana de 29 anys, no va tenir objeccions a censurar la portada de l'últim número de la revista espanyola Tentaciones, d'El País, en la qual apareix amb una figura més estilitzada i notables retocs fotogràfics.

"Hola El País. Em sento molt honrada per ocupar la vostra portada i feliç que hàgiu utilitzat una foto de Ruven Afanador, que sempre em fa sentir esplèndida. Però el meu cos no és així, i mai ho serà. La revista s'ha passat amb el Photoshop", va atacar Dunham, que després va haver de disculpar-se amb el diari per no haver estat el responsable del retoc.

Lena Dunham, a la portada de Tentaciones i en una imatge d'arxiu . ARXIU | REUTERS

"Si veritablement us agrada el que faig, per què no ser honestos amb els vostres lectors? Molt amor, ", va concloure en un missatge.

Des del diari han respost l'actriu afirmant que havien usat la imatge original adquirida en una agència i que no li havien aplicat cap tipus de retoc.

El cas és que aquest no és l'única polèmica d'aquest tipus. Anteriorment, altres famoses han criticat aquest tipus de tractament gràfic en els mitjans. Aquestes són algunes d'elles:

Inma Cuesta

Inma Cuesta, per exemple, va denunciar l'octubre passat la portada del dominical de 'El Periódico' en la qual deia no reconèixer-se i va criticar a els qui tracten de transmetre un sentit de bellesa "absolutament irreal".

"Veure't i no reconèixer-te, descobrir que la teva imatge està en mans de persones que tenen un sentit de la bellesa absolutament irreal", va comentar l'actriu en el seu compte d'Instagram.

Inma Cuesta, en la portada del setmanal d'El Periódico i en la que ella va publicar a Instagram. ARXIU | EFE

"No entenc la necessitat de retocar el meu cos fins deixar-me gairebé en la meitat del que sóc, allisar la meva pell i allargar el meu coll fins convertir-me gairebé en una nina sense expressió", va criticar la intèrpret.

"La foto de la dreta va ser treta amb el meu mòbil directament de l'ordinador en la sessió de fotos, jo al complet, sense trampa ni cartró, Inma sencera, la del costat és una invenció, és això que se suposa que hauria de ser... els "cànons" de bellesa que hauríem de seguir", es va preguntar Cuesta.

Kate Winslet

L'actriu Kate Winslet ha estat una altra de les 'celebrities' que ha cridat l'atenció sobre els retocs amb ordinador. La intèrpret britànica ha estat una de les més bel·ligerants en aquest assumpte després de veure's molt canviada en diferents portades de revistes i altres publicacions.

Kate Winslet, en la portada d'una revista i en una foto d'agències. ARXIU

De fet, l'empipada de Winslet amb aquests mètodes l'ha portat a incloure en el seu contracte amb L'Oreal una clàusula per la qual els anuncis i imatges publicats per a la signatura Lancôme, no poden haver estat tractats amb programes de retoc fotogràfic. "Espero que uns altres puguin seguir l'exemple, perquè crec que tenim una responsabilitat amb les generacions de dones més joves", va arribar a manifestar.

Keira Knightley

Keira Knightley també ha deixat clar el seu rebuig als excessos del Photoshop. La també actriu britànica va mostrar el seu descontentament, a més, d'una forma molt particular: posant en 'topless' per a la revista 'Interview' sense filtres ni edicions digitals.

Keira Knightley, abans i després del retoc fotogràfic del cartell d''El Rey Arturo'. ARXIU

Knightley va voler protestar així contra els estàndards de bellesa que considera que se'ls imposen a les dones a través dels mitjans de comunicació que usen aquest tipus de retocs.

L'actriu va recordar després de la sessió de fotos a la qual es va sotmetre com el seu cos havia estat editat en nombroses ocasions per a publicacions o promocions de pel·lícules.

Beyoncé

Beyoncé, una de les dones més desitjades del planeta, també es va sentir defraudada amb la imatge que H&M va publicar després d'un sessió de fotos per a la promoció de bikinis de la firma de moda el 2013. La cantant i model apareixia clarament estilitzada en les fotografies, la qual cosa va causar el seu empipament.

Beyoncé, en la campanya d'H&M del 2013 i en una altra fotografia d'aquest any. ARXIU | EFE

Beyoncé va ordenar en veure les imatges que es desfessin d'elles i només va permetre publicar a H&M les instantànies que no haguessin passat pel retoc fotogràfic. La marca no va tenir més remei que acceptar les condicions i utilitzar les fotos originals per a la seva campanya d'estiu.