Al Primavera Sound les xifres són grandioses: 11 milions d'euros de pressupost, 226 actuacions en quatre dies, catorze escenaris i més de 50.000 persones entrant cada dia per les portes del parc del Fòrum de Barcelona durant els tres dies centrals, entre l'1 i el 3 de juny. El Primavera està en un punt àlgid i es pot permetre superar-se cada any amb cartells que uneixen en un mateix espai artistes del calibre d'Arcade Fire, Bon Iver, The XX o Van Morrison.

Però aquests luxes no estan a l'abast de tothom perquè «el preu de certes bandes s'ha multiplicat per deu en deu anys», explica el codirector de l'esdeveniment, Gabi Ruiz. El Primavera Sound «s'ha imposat en les seves dates» i no té problemes per elegir grups i contractar-los, segons els seus codirectors, però no tots els festivals tenen tanta sort i per això «es parla de la bombolla festivalera».

La causa d'aquesta bombolla és la crisi de la venda de discos, segons el també codirector Alberto Guijarro, perquè «els discos ja no són una font d'ingressos i tot el negoci s'ha traslladat als concerts en directe». «El model de les grans discogràfiques, amb molta gent al voltant de l'artista, s'ha traslladat a les oficines de management», afegeix Ruiz.

El resultat és que «contractar certs grups és molt car, perquè viatgen més de 100 persones per a cada bolo, i la pena és que tot això repercuteix en els espectadors, que són els que ho paguen en el preu de les entrades». Malgrat aquesta inflació, el Primavera Sound fa anys que manté preus perquè «en cas contrari només hi hauria públic estranger -afirma Ruiz-, i volem cuidar els nostres espectadors nacionals perquè hem crescut amb ells».

Caps de cartell

Uns espectadors que avui podran gaudir d'una jornada gratuïta al Fòrum encapçalada pel pop electrònic de Saint Etienne, i dijous tindran el seu primer dia gran amb un cartell encapçalat per Bon Iver, Solange, Miguel, Slayer i The Zombis. El divendres 2 de juny regnarà The xx i el seu líder Jamie xx, amb dos concerts amb els quals els organitzadors esperen que el públic oblidi que aquell dia havia d'actuar Frank Ocean, que va cancel·lar la seva actuació en l'últim moment. Però el cartell més espectacular és el del dissabte, amb Arcade Fire, Van Morrison, Grace Jones i Angel Olsen, entre molts altres.

L'atractiu del festival és innegable, i els seus directors saben que si apugessin preus i augmentessin l'aforament, seguirien omplint, però les dimensions del parc del Fòrum són les que són i resulta difícil créixer. Encara que aquest any han aconseguit esgarrapar uns quants metres quadrats per la frontera del Fòrum amb Sant Adrià de Besòs i arribar als 192.000 metres, que han utilitzat per ampliar la zona de música electrònica, el Primavera Bits.

Els tentacles del Primavera Sound s'estenen cada any més pels diferents barris de Barcelona i el Primavera en la Ciutat, «més que un esdeveniment complementari, és ja un festival paral·lel que reuneix més de 80 bandes», segons Guijarro. De fet, Primavera Sound dedica la totalitat de l'aportació de l'Ajuntament de Barcelona, 140.000 euros, al Primavera en la Ciutat, i l'aportació de la Generalitat, 175.000 euros, al Primavera Pro.

Però la part més important és la que es du a terme al parc del Fòrum entre avui i dissabte, un esdeveniment massiu que alguns consideren incòmode i altres màgic, tot depèn del color del vidre amb el qual es miri.