Björk diu al públic que «desitjo que sincronitzem els nostres sentiments» en el videoclip que obre l'exposició Björk Digital, que ahir es va inaugurar al CCCB de Barcelona i en la qual l'artista islandesa usa la realitat virtual i tota la tecnologia al seu abast per aconseguir aquesta sincronització.

Segons la cap d'exposicions, Rosa Ferré, Björk s'acosta tant als espectadors en aquesta «instal·lació immersiva» que el visitant podria tocar-la, si no fos perquè es tracta de realitat virtual i la seva figura et traspassa, com si l'artista fos un superheroi de ficció.

Tota una experiència sensorial que ja s'ha vist a Tòquio, Sidney, Mont-real, Reykjavík, Londres i Los Angeles, i ara arriba a Barcelona, en associació amb el festival Sónar, que ahir va arrencar amb una jornada dedicada gairebé íntegrament a l'artista, amb una exposició, una conferència i un sessió de DJ.

La intèrpret i compositora no va assistir ahir personalment a la presentació de l'exposició, però sí que va fer a la tarda en la conferència i la sessió de DJ.

El recorregut comença amb Black Lake, l'innovador videoclip creat per encàrrec del Museu d'Art Modern de Nova York (MOMA), que regala a l'espectador una experiència envoltant a base d'imatges panoràmiques i un sistema sonor dissenyat a mida. En la següent sala, els espectadors troben uns tamborets amb ulleres de realitat virtual i auriculars, i aquí comença la immersió, amb tecnologia de 360 graus.

El primer vídeo està filmat en una remota platja d'Islàndia i l'espectador té la sensació que Björk està cantat només per a ell, com si fos un concert privat.

Però el millor encara no ha arribat. En la següent sala ja no només cal posar-se ulleres i auriculars, sinó que també és necessari agafar uns comandaments per poder interactuar. Family VR és la peça central de l'exposició i narra tot el viatge emocional de Björk, des de la desesperació fins a l'apoderament, amb unes imatges fascinants en les quals l'espectador pot participar, dibuixant línies o utilitzant les seves mans per cosir les ferides de l'artista.

Òpera tecnològica

Òpera tecnològica «És una òpera tecnològica en cinc actes», va aclarir Ferré, que recomana a l'espectador entrar «amb les disposició de qui va a un concert, més que amb la de qui va a una exposició, perquè l'experiència té el seu propi tempo i cal anar entrant a poc a poc, sense impacientar-se, i deixar-se portar cap a aquell lloc tan personal en el qual l'artista et convida a entrar».

Els cinc actes de l'òpera tecnològica són cinc dels temes del seu últim àlbum, Vulnicura, el primer dels seus discos que «insisteix en cert ordre cronològic», segons explica la mateixa artista en el panell d'introducció.