La Comissió Europea la multa més gran de la seva història a una companyia per abús de posició dominant, per concedir avantatges «il·legals» al seu propi servei de comparació de compres quan els internautes utilitzen el motor de cerques. «Per què Google no pot fer el que vulgui, si és la seva pàgina i el seu servei, per què no pot simplement combinar-los?», Es va preguntar la comissària europea de Competència, Margrethe Vestager, en una roda de premsa per comunicar la decisió del Executiu.

Vestager va justificar la sanció imposada «per que el que ha fet Google és il·legal sota les normes antimonopoli de la UE», ja que va negar a altres empreses l'oportunitat de «competir sobre els seus mèrits i la innovació» i, als consumidors europeus, una major oferta de serveis. La Comissió tanca així una investigació de gairebé set anys que va obrir al novembre de 2010 per aclarir si Google vulnerava la lliure competència en concedir preferències al seu servei de comparació de compres.

El dossier, que l'antecessor de Vestager, l'espanyol Joaquín Almunia, va intentar tancar amb un acord de compromisos, va prendre un to més dur amb l'arribada de la política danesa a finals de 2014. Vestager va recordar que la posició dominant d'una empresa no és il·legal en si mateixa, però va deixar clar que aquesta té la «responsabilitat especial» de no abusar d'aquest domini.

La CE va concloure que la companyia ha donat un lloc prominent al seu propi servei de comparació de compres, de manera que quan un consumidor fa una recerca a Google amb la qual el servei de compres vol mostrar resultats, aquests apareixen propers als resultats de la cerca. A més, segons la Comissió, Google «va degradar» els serveis de comparació de competidors en els seus propis resultats de cerques.

«Les proves mostren que fins i tot els rivals millor posicionats apareixien, de mitjana, només en la pàgina quatre dels serveis de cerca de Google, i altres fins i tot més baix», va indicar la CE. «Revisarem la decisió de la Comissió en detall mentre considerem una apel·lació, i esperem continuar defensant el nostre cas», va declarar per la seva banda el vicepresident i assessor legal general de Google, Kent Walker. Va defensar que quan els consumidors compren en línia, volen trobar els productes «ràpida i fàcilment», i els anunciants volen «promoure els mateixos productes». El representant de Google va recalcar a més que «milers de comerciants europeus» utilitzen els seus anuncis «per competir amb companyies més grans».

La multa s'ha calculat segons el valor dels ingressos de Google obtinguts del seu servei de comparació de compres en els tretze països de l'Espai Econòmic Europeu, entre ells Espanya, on l'empresa va introduir aquestes pràctiques. La CE exigeix ara a la companyia posar fi a la seva conducta en 90 dies, o en cas contrari haurà d'abonar pagaments de penalització de fins al 5% dels ingressos diaris mitjans mundials de la matriu de Google, Alphabet.