L'aprenentatge amb dispositius mòbils, l'avaluació electrònica, els MOOC -cursos en línia oberts i massius- i la realitat virtual són les eines que més es consoliden en la pràctica educativa en línia, segons un estudi de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).

Aquesta és la conclusió d'un informe elaborat per l'eLearn Center, el centre d'investigació, innovació i formació en aprenentatge en línia de la UOC, després d'analitzar 855 investigacions científiques sobre aprenentatge en línia publicats el 2017 en el món.

L'informe, que porta per títol e-Learning Research Report 2017, ha estudiat les publicacions que apareixen en les dues principals bases de dades d'articles científics, Scopus i Web of Science.

Els autors de l'informe són els investigadors en aprenentatge en línia de la UOC Nuria Molas-Castells i Marc Fuertes-Escaiola, que han explicat que «es tracta del primer informe que analitza totes les publicacions sobre aprenentatge en línia aparegudes en el món el 2017».

Segons els autors, «encara que cal tenir en compte que la investigació sempre és més lenta que les innovacions o les implementacions a l'aula, aquests quatre eixos es van consolidant en la pràctica educativa i ho acabaran de fer de manera definitiva a partir de l'evidència i de la cimentació que ens donen els resultats de recerca», que han permès conèixer «què funciona i què no» en la utilització de recursos en línia com eines educatives.

L'ús de dispositius mòbils, els MOOC i la realitat virtual en l'aprenentatge «mostren un interès patent per desenvolupar i implantar metodologies que transformin l'organització clàssica de la formació i també del mateix aprenentatge en línia», revelen els investigadors.

L'aprenentatge en línia «ja no correspon a una imatge d'una persona sola a casa asseguda davant un ordinador estudiant en una comunitat tancada», segons descriu l'informe.