El gestor d'Infraestructures Adif ha iniciat la recepció de les 18 peces de grans dimensions de la tuneladora Gerunda, que perforarà el tram túnels urbans i estació de Girona de la Línia d'Alta Velocitat. Aquests elements s'han transportat en vaixell des de la fàbrica de l'empresa Herrenknecht, a Alemanya, i una vegada descarregats en el Port de Barcelona, a partir de la nit d'avui es començaran a traslladar mitjançant combois especials fins al pou d'atac, situat en el sector de Mas Xirgu.

Entre aquestes peces destaca l'escut, format per 6 segments, amb un pes superior a 545 tones. La peça de major mida és l'accionament de la roda de cort, que se situa a l'interior de la tuneladora i que té un pes de 290 tones, amb un diàmetre de 6,6 m. La resta corresponen, entre d'altres elements, al denominat cargol sense fi, de 21 m de longitud, l'erector, amb un pes de 84 tones, i la grua de dovelles, a més del cap de tall, de 185 tones i 12,16 m de diàmetre.

Donades les seves dimensions, aquests elements seran traslladats des del Port de Barcelona a partir de la pròxima nit i durant diverses jornades mitjançant combois especials en horari nocturn, utilitzant la B-23, l'autopista AP-7, la C-17 fins a Vic i la C-25 fins a Girona. Una vegada en el pou d'atac, la descàrrega d'aquests elements es realitzarà mitjançant grues de 600 tones.

Aquestes peces s'uneixen a les de menor mida, que ja han estat transportades mitjançant 60 camions fins ara, i entre les quals figuren els quatre segments exteriors del cap de tall.

Una vegada completat el procés de recepció de totes les peces de la tuneladora, es procedirà al seu muntatge per part de tècnics especialitzats per a, posteriorment, realitzar les connexions elèctriques i hidràuliques, a més de les proves per verificar el seu correcte funcionament de manera prèvia a l'inici dels treballs de perforació.

La tuneladora Gerunda

Batejada amb el nom llatí de Girona, ha estat dissenyada i fabricada específicament per a la perforació mecanitzada del túnel urbà de Girona de la Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa.

És del tipus EPB (Escut de Pressió de Terres) i disposa, entre d'altres elements, d'un cap giratori equipat amb elements de tall, una sèrie d'obertures per on s'extreuen les terres excavades i uns cilindres hidràulics que, recolzats en l'estructura ja construïda, empenyen el cap giratori contra el terreny, avançant la perforació.

Segons va avançant, la mateixa màquina va col·locant les dovelles, peces que encaixades entre elles mateixes formen l'estructura circular de formigó del túnel.

Tram túnels urbans i estació de Girona

Els tam urba de l'Alta Velocitat a Girona té una longitud de 3.640 m i consta de dos túnels, excavats majoritàriament mitjançant la tuneladora. El primer d'ells, denominat Girona I, amb una longitud de 1.297 m, discorrerà des del polígon industrial Mas Xirgu fins a la futura estació soterrada. El segon túnel, denominat Girona II, discorrerà des de la nova estació fins al barri de Fontajau, amb una longitud total de 1.564 m. Aquests treballs suposen una inversió de 278.629.970 euros.

El tram Barcelona-Figueres de la línia d'alta velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa compta amb una inversió aproximada de 4.200 milions d'euros.