Farà, els pròxims dies 17, 18 i 19 d'octubre, 70 anys del tràgic aiguat de 1940. Fou tràgic perquè fou el més destructiu, perquè arribà en la difícil postguerra de la ciutat, perquè llevà vides humanes.

La crònica del periódic El Pirineo és un document impagable per saber d'aquells anys i d'aquells fets.

Tan acostumada estava la ciutat a les inundacions que la crònica de la premsa del dia 18 començava així "de normal": "Nuevamente Gerona ha tenido que sufrir una inundación, de las que tan prodiga es la historia de la ciudadÉ"

De seguida però es veié que aquella inundació era de proporcions enormes: "Las aguas, irrumpiendo por la ciudad, han inundado las calles bajas, de ambos extremos llegando a calles y plazas en los que tan sólo en muy pocas ocasiones parecidas habían llegado".

La gent atrapada necessitava socors i l'exèrcit hagué d'intervenir: "Soldados de infantería, artillería y demás cuerpos de la guarnición estuvieron de retén durante la noche para acudir a donde fuera necesario. Como hechos destacados tenemos noticias de estarse trabajando denodadamente en el salvamento de unas personas que han quedado aislados en la Dehesa en el lugar conocido por luneta de Burnonville, y de otro grupo rodeado de agua en la calle del Güell".

I aquí, justament en aquest punt del Güell, es produí la desgràcia: "Muchos voluntarios abnegados aprovecharon la primera oportunidad para socorrer y salvar los vecinos de las casas contiguas al paseo de la Dehesa que tan serio peligro les amenazara durante la crecida de la inundación. El cuadro era desolador al ver aquellas gentes; mujeres, ancianos y niños bajo él dominio de la dura emoción por que habían pasado. Y he aquí que a eso de las tres de la tarde mientras se llevaban a cabo estas operaciones y numerosos grupos de curiosos se hallaban en las inmediaciones del puente sobre el Güell que da acceso a la Dehesa, por la Ronda de Fernando Puig, el arco del mismo se hundió arrastrando tras de si a las personas que se hallaban encima que según se dice son unos 10. El caudal era tan copioso y la corriente tan rápida que nadie pudo intentar el salvamento de las infelices víctimas. A la hora de escribir estas lineas sólo sabemos ha podido ser recogida una mujer la cual falleció a los pocos momentos".

La crònica del dia reprengué amb urgència la informació dels tristos successos. A poc a poc s'anaren coneixent detalls del terrible accident: "Pocos momentos después de ocurrir la tremenda desgracia del hundimiento del puente sobre el Güell en la Ronda del Dr. Robert, empezaron los trabajos para el salvamento del gran número de personas que habían quedado aisladas, frente a las aguas, en el trozo subsistente de puente engarzado en la orilla de la Dehesa".

Segons que se sabé de seguida, en aquest indret hi hagué soldats i voluntaris especialment compromesos en el rescat de víctimes: "Fuerzas de la tercera Compañía del Batallón de Trabajadores núm. 69, con la colaboración de elementos de Falange, dirigidos por el Alférez Jefe de la mencionada Compañía, don Hermógenes Huarte Gorría lograron tender una pasarela en substitución de la parte del puente hundida y por ella salvaron a un gran número de personas".

Aquest dia i el següents, foren força funestos. Foren dies funestos i macabres. Aquell mateix dia foren trobats cinc cadàvers al riu Ter provinents del pont del Güell: a l'alçada dels Salesians, el de Joan Palahí, veí de Sant Daniel; el del soldat Ramon Heras Ventura; i el d'una dona no identificada; a Celrà, el d'una nena de 7 anys; a Medinyà, el d'un home no identificat.

Hermógenes Huarte havia nascut l'any 1910 a Lezaun, Navarra. El pare es deia Martín Huarte i la mare, Mauricia Gorría. Eren 10 germans: Carlos (capellà), Teodora (religiosa), Marcelino, Crescencio, MaríaSalomé, Jesús, Emeterio, Angelita y Heliodoro.

En els aiguats de 1940, Hermógenes Huarte era alférez provisional del Batalló de Treballadors núm. 69. Segons Josep Clara, a Esclaus i peons de la Nueva España; els batallons de treballadors a Catalunya (1939-1942), aquests batallons disciplinaris de treballadors estaven farcits de presoners que purgaven la seva fidelitat a la República en el cop d'estat del General Franco. Cal no oblidar que l'aiguat de 1940 arribà tot just vuit mesos després d'acabada la Guerra Civil.

Era l'alférez un jove ben conegut dels joves i de les joves de Girona. Pocs dies abans d'ofegar-se havia estat cridat a una Auditoria de Guerra: "Comparecerán en el día de mañana en el Juzgado Militar de Plaza, sito en el Palacio de Justicia de esta capital, los individuos que se expresan; advirtiéndoles que de no comparecer, les parará el perjuicio a que haya lugar (etc.) (El Pirineo 10-10-1940)

El que és indiscutible és que la vida d'aquest jove quedà indissolublement lligada a Girona a causa dels aiguats de fa 70 anys i del seu noble comportament. El relat dels fets és certament colpidor: "Los trabajos de salvamento de los aislados en la otra parte del río Güell, prosiguieron tenazmente durante toda la noche. Entre once y doce, y después de haber pasado numerosas veces la pasarela montada para dicho menester, el Alférez Huarte, que había dirigido su construcción, hacía un nuevo viaje con otras personas -otro Alférez y un falangista- cuando por efecto de un balanceo provocado por la cuerda que servía de pasa-mano, resbalaron los dos Alféreces y si bien uno pudo ser salvado no el infortunado Huarte, que pereció rapidísimamente siendo arrastrado por la corriente".

Entre 1942 i 1945 fou bastit un nou pont sobre l'Onyar, davant de l'actual plaça Salvador Espriu. La ciutat amb agraïment hi posà el nom d'Alferes Huarte. Era un pont bonic d'estil francès que tenia tres trams de 12+16+12 metres de llum. Tanmateix, les inundacions de 1970 revelaren que el pont era baix i entorpia el pas de les aigües abraonades. Es demolí l'any 1971. En el seu lloc es va construir una passera que també duu el nom de l'Alferes Huarte. Curiosament el pont de l'Areny també dugué primigèniament el nom d'alferes Huarte.

Justament a finals de setembre de 1971, arribà a Los Sitios una llarga carta dirigida a la ciutat de Girona des de Jerez de la Frontera. La signava Carlos Huarte Gorría, germà de l'alferes desaparegut, que agraïa a la ciutat la fidelitat a l'hora de recordar-lo.