Les relacions entre l'àrea de Promoció Econòmica i de la Ciutat a Girona, que lidera la regidora d'ERC Cristina Alsina, no són especialment fluïdes amb el departament que s'encarrega dels mateixos afers en la Diputació de Girona. L'ens provincial no està governat per un desconegut ni tampoc per un opositor. L'area de Promoció Econòmica està sota la responsabilitat de Joan Pluma (PSC), soci de govern d'Alsina a l'Ajuntament de Girona. La regidora republicana, però, descarta qualsevol enfrontament ni mala relació i posa com a exemple els "2 milions d'euros que hem aconseguit conjuntament a través del Fons Feder per al TIC Clúster Media del Parc Tecnològic".

La situació, que sorprèn els treballadors de les dues institucions, ha produït efectes curiosos com la participació del mercat del Lleó en la xarxa provincial de mercats sense que rebi el suport de l'área de l'Ajuntament de Girona. La Diputació va crear la Xarxa de Mercats Sedentaris de la província de Girona (XMG) formada per un total de 9 mercats amb l'objectiu de promoure aquests equipaments, incidint alhora en la millora de la seva qualitat.

En la signatura pública van participar els consistoris de Salt, Olot, Roses, Palamós, Sant Feliu de Guíxols, Lloret de Mar, Portbou i Palafrugell, l'Associació de Comerciants de la plaça del Lleó de Girona, l'Associació de Comerciants de Salt, l'Associació de Placers del mercat d'Olot i l'Associació de Comerciants Centre Ciutat de Sant Feliu de Guíxols.

La regidora d'ERC assegura que quan "Mercats va convocar les associacions de la província i hi va assistir el Mercat del Lleó em va semblar bé perquè és un tema de promoció, però des de l'Ajuntament tenim unes alrres prioritats, com la inversió en el moll de càrrega o el canvi de les portes del mercat". "L'Ajuntament no té recursos propis per a la promoció, els ho donem tot i ells fan l'acció de promoció, per això ens va semblar que ells havien de ser-hi", matisa. Alsina concreta que "és un criteri meu, però si la Diputació anuncia que hi ha un pressupost per a inversions de millora dels mercats, llavors serà el moment de ser-hi".

Alsina concreta que "crear una associació, no és una feina que hàgim de fer. Però la nostra aposta és invertir en la millora del mateix mercat. Per això nosaltres els recaptem les quotes i els donem els diners perquè facin la promoció". "No hi estic en contra de que siguin en aquesta xarxa", sentencia.

Emprenedors duplicats

El fet que Girona es desmarqui de la Diputació amb els mercats no ha estat l'únic cas de distanciament. La Xarxa de Serveis Locals de Promoció Econòmica (XSLPE) de les comarques gironines, impulsada per l'Àrea de Promoció Econòmica de la Diputació de Girona i formada inicialment per 37 entitats, -ara arriba a les 50 entitats locals-, les quals representen la major part de les entitats de promoció econòmica identificades en el territori. En aquesta Xarxa, creada amb l'objectiu d'afavorir la promoció i el desenvolupament empresarial i econòmic integral de la província de Girona, la Diputació de Girona ha destinat un total de 268.932 euros durant els anys 2009 i 2010. L'Ajuntament de Girona no hi figura enlloc.

Actualment, en aquestes entitats hi ha 265 persones treballant de forma directa en algun dels aspectes de la promoció econòmica, 55 de les quals són agents d'ocupació i desenvolupament local.

El tercer ens en què l'Ajuntament de Girona no és present és la Xarxa Gironina d'Entitats de Creació d'Empreses. Aquest organisme està integrat per la Diputació de Girona, 9 ajuntaments (Banyoles, Blanes, Celrà, Figueres, Olot, Salt, Sant Feliu de Guíxols, Vilablareix i Forallac) i 5 consells comarcals (Alt Empordà, Baix Empordà, Garrotxa, la Selva i Cerdanya).

Aquesta Xarxa Gironina d'Entitats de Creació d'Empreses, impulsada des de l'àrea de Promoció Econòmica de la Diputació de Girona, ha iniciat un total de 542 plans d'empresa amb emprenedors gironins, dels quals en aquests moments ja se'n han finalitzat 296 (181 promoguts per homes i 141 per dones). I només durant aquests primer semestre de 2010, la XGECE ha atès 1.591 persones de les quals 848 han estat homes i 749 han estat dones. Girona, per la seva part, ha creat el seu propi servei que s'integra dins del GironaEmprèn.

La causa, segons Alsina, és que "estàvem dins la xarxa Inicia -que està impulsada per la Generalitat- abans que la Diputació creés aquesta xarxa. Per nosaltres era important no duplicar les xarxes".

Fonts de la Diputació apunten que l'Ajuntament de Girona no està d'acord amb el model implantat. La mateixa Alsina confirma que "s'ha implantat el model de la Diputació de Barcelona i això pot ajudar els més petits, però als grans ens pot suposar un problema. Estar en una entitat així per absorbir el 80% dels recursos tampoc afavoreix els altres municipis".

Alsina descarta qualsevol enfrontament entre les àrees de la Diputació i l'Ajuntament i reitera que hi ha "projectes molt importants com els dos milions d'euros del fons europeu pel Parc Científic i Tecnològic en què anem d'acord tres institucions: Ajuntament i Diputació i UdG". Cristina Alsina va dir que en altres qüestions "no ens passa i l'Ajuntament rep el suport de la Diputació".