Fruit del treball, al llarg de l'any passat, el Defensor de la Ciutadania, Ramon Llorente, ha escrit 42 recomanacions als representants municipals, de les quals n'hi ha 18 que van ser acceptades. El 33% de recomanacions (14) però, han estat rebutjades. A parer del Defensor, aquest fet crea «desànim» i fins i tot el fa «emprenyar». Més de la meitat d'aquestes recomanacions no acceptades pels representants municipals feien referència a actuacions policials. Es tracta d'una mitjana de rebuig superior a la mitjana catalana, segons el Fòrum de síndics, que situa les recomanacions rebutjades en un 11%.

Llorente també es va mostrar preocupat per la tardança a respondre per part de l'Ajuntament. La contesta a les recomanacions que des de la seva Oficina s'envien als representants municipals, tarden una mitjana de 110 dies en ser respostes. En nou casos, l'espera va ser de sis o més mesos. Per Ramon Llorente, aquesta «excessiva tardança» provoca «pèrdua de credibilitat i confiança». El Defensor, majoritàriament, ha tramitat les seves actuacions em menys de deu dies.

Acció policial i sorolls a la nit

L'actuació dels agents de la policia municipal i els sorolls que es generen entorn als locals d'oci nocturn centren la majoria de queixes a l'Oficina del Defensor de la Ciutadania, Ramon Llorente. El defensor va explicar que massa cops es té en compte directament la presumpció de veracitat d'un agent policial com a aplicació «suficient i irrebatible» en casos de conflicte com ara una multa. Llorente considera que no s'ha d'«oblidar que l'aportació de proves i dades per part de la ciutadania poden desvirtuar tal presumpció» i que «la prudència i equitat han de fer compatibles la presumpció de veracitat dels servidors públics i la presumció d'innocència del ciutadà, sense exigir proves impossibles a la ciutadania».

Fins i tot, en un cas, va haver d'anar amb el cap de la policia a una cruïlla on hi havia hagut un accident, (al carrer del Carme amb la pujada de les Pedreres) per fer veure a la policia que l'argument que havia indicat un agent sobre el xoc era inconsistent i més, tenint en compte que el policia no era present en el moment que va passar. Finalment, després d'insistir-hi, la policia va canviar la versió i va donar la raó al ciutadà que inicialment s'havia sancionat i que a més tenia una reparació per pagar de més de 2.000 euros.

Llorente va explicar que cada vegada més, hi ha major sensibilització pel dret al descans a la nit. Per aquest motiu, demana una implicació més clara de la policia per tal de delimitar els sorolls i les conductes incíviques a les sortides dels locals, especialment els d'oci nocturn. Com a recomanació d'ofici, el defensor també demana més controls dels sorolls que poden provocar les festes a l'aire lliure, tant les carpes d'estiu de la Devesa, com les barraques de les Fires de Sant Narcís i les festes dels barris que organitzen les associacions de veïns.

El Defensor va posar de manifest també que en moltes de les entrevistes, reunions, consultes i visites la crisi econòmica ha estat un tema molt present, sobretot els temes referits al dret al treball i a l'habitatge. En aquest sentit, Llorente indica que en promoure mesures per facilitar la participació de tots els ciutadans en la vida política, econòmica, cultural i social, alguns casos, referits a hipoteques, no eren de competència municipal.

Pel que fa a les àrees municipals, Mobilitat, Coordinació Territorial i Seguretat han estat motiu de 90 dels 238 expedients. Medi Ambient i Sostenibilitat n'han generat 40. Urbanisme n'ha provocat 27. Les altres àrees ja tenen menys incidència: Administració i Règim Interior (17), Polítiques Socials i Cooperació (14), Cultura i Educació (13), Hisenda (12), Desenvolupament Local i Promoció (8) i Relacions Ciutadanes i Joventut (2). També hi ha hagut quinze actuacions d'ofici en què ha intervingut sense queixa prèvia. Va destacar les explicacions detallades que sempre ha fet Hisenda.