El president de Ports de la Generalitat, Damià Calvet, ha anunciat que Roses (Alt Empordà) té confirmades dues escales de creuers per a l'any vinent. Aquesta temporada, el municipi s'ha quedat sense cap escala perquè la promoció es va fer tard, com ha explicat Calvet. Això sí, tots els creuers que arribin a Roses hauran de fondejar a la badia, i els passatgers arribaran a terra amb llançadores. I és que, de moment, s'ha enterrat el projecte de fer un moll nou a conseqüència de la crisi actual. El president de Ports de la Generalitat ha inaugurat avui la nova dàrsena esportiva de Llançà (Alt Empordà), un projecte que ha costat 2 MEUR i que han pagat íntegrament els socis del club nàutic.

L'any passat, Roses va estrenar-se com a destinació de creuers. Fins aleshores, només Palamós (Baix Empordà) rebia aquest tipus de vaixells. A finals de juny, el 'The World', un creuer amb més de 500 persones a bord -entre tripulació i passatgers- va atracar a la badia.

L'Ajuntament va decidir apostar per aquest tipus de turisme, tot i que el municipi no tingués construït el moll que calia perquè els creuers atraquessin al port. Per això, els passatgers arribaven a terra mitjançant unes barques llançadora anomenades 'tenders'. El consistori va anunciar aleshores que treballava conjuntament amb la Generalitat per buscar la ubicació més adequada on aixecar el nou moll.

Aquesta temporada, però, Roses s'ha quedat sense cap escala de creuer. Davant les 40 que ja hi ha confirmades a Palamós, el municipi altempordanès no en té cap. Segons el president de Ports de la Generalitat, Damià Calvet, això es deu a què es va fer promoció massa tard, "en un moment en què la majoria dels operadors ja havien decidit rutes i escales".

Aquesta situació, però, no es repetirà la temporada que ve si es confirmen les previsions. I és que Calvet ha anunciat que, per a la temporada del 2012, ja hi ha dues escales confirmades de creuers a Roses. "El nostre compromís és promocionar el port de Roses a diferents fires per aconseguir que sigui una ruta fixa de creuers", ha dit el president.

El projecte del moll, enterrat

Això sí, tots els creuers que arribin a Roses hauran de fondejar a la badia. I és que el context de crisi actual, i la manca de disponibilitat de recursos, han fet enterrat el projecte per construir un nou moll. "Hem de ser conscients que seria una infraestructura molt cara, amb una afectació important a l'entorn i que no podem programar", ha admès Damià Calvet.

Per al president de Ports, però, això no suposa cap escull per a l'arribada de creuers. "És un fet habitual que els creuers facin escales fondejats; això passa en el 50% de les ocasions, i Roses ofereix una magnífica badia on fer-ho", ha explicat.

L'alcaldessa de Roses, Magda Casamitjana, s'ha mostrat molt optimista davant les perspectives per a l'any vinent. Casamitjana ha admès que en el context actual costaria trobar "els 7 ó 8 milions d'euros que costaria fer un moll nou", tot i que també diu que el projecte no s'enterrarà per sempre. "Jo mai abandonaré aquesta possibilitat", ha dit.

Nova dàrsena esportiva a Llançà

El president de Ports de la Generalitat ha fet aquestes declaracions durant la inauguració de la nova dàrsena esportiva del port de Llançà (Alt Empordà). Els treballs es van iniciar ara fa cinc mesos amb l'enderroc de les anteriors passarel·les, el moll del contradic i el moll on hi ha la seu del Club Nàutic, perquè el formigó que aguantava les estructures tenia una patologia semblant a l'aluminosi.

Al llarg d'aquest temps, s'han anat reconstruint les estructures dels dos molls i s'han aixecat cinc passarel·les noves, fetes de formigó i amb el paviment de fusta. L'obra s'ha fet tota d'una tacada, i per això durant aquest temps ha calgut traslladar les embarcacions que hi havia amarrades a altres ports.

Els treballs també han permès canviar les torretes de subministrament d'electricitat i aigua, col·locar hidrants i boques contra incendis, millorar l'enllumenat públic de la zona i pavimentar els vials i les zones d'aparcament de les instal·lacions esportives. En total, el cost de l'obra ha estat de 2 MEUR, que han pagat íntegrament els socis del Club Nàutic.

Amb les noves passarel·les, la dàrsena té capacitat per acollir 498 embarcacions d'esbarjo, amb eslores que van des dels sis fins als quinze metres. El president del Club Nàutic de Llançà, Miquel Ferrer, ha ressaltat que les obres s'han fet "amb el temps prudencial" i que els treballs s'han enllestit abans dels mesos de major ocupació de la dàrsena (el juliol i l'agost).

"Crec que hem fet un port que pot durar cinquanta anys", ha assegurat Ferrer. El president també ha explicat que, després de deixar la dàrsena esportiva "impecable" ja es treballa ara per a la renovació de la concessió. "Hi anirem amb els deures fets", ha conclòs.