La seva vàlua ha fet que participi en els comitès d´innovació del Departament de Comerç en les administracions Bush i Obama. Fundador de diverses empreses, és també un escriptor prolífic. El seu darrer llibre, Good Capitalism, Bad Capitalism, ja està considerat un clàssic internacional sobre el creixement econòmic.

Quines són les principals diferències entre el «capitalisme dolent» i el «capitalisme bo»?

La principal diferència entre el capitalisme «bo» i el «dolent» és que el primer ofereix una estructura que incentiva i canalitza les energies emprenedores per convertir-les en productives, en activitats creadores de riquesa, mentre que les formes del segon deformen l´emprenedoria. En qualsevol sistema econòmic, els ciutadans perseguiran oportunitats econòmiques, cosa que determina si tenen o no èxit i si els seus esforços contribueixen o no en l´estructura de societat on tenen lloc els seus esforços.

L´equitat d´ingressos és indispensable per al capitalisme?

Sí, la manera com els fruits de l´emprenedoria són compartits és enormement important. Si tots els guanys de l´èxit emprenedor s´acumulen només en un grapat de persones, llavors l´economia minva i també ho fa la confiança de la gent en ella. Una manera d´assegurar que la creació de riquesa és àmpliament compartida és assegurar-se que cada membre de la societat és capaç de començar i fer créixer un negoci.

El concepte de «negoci d´èxit» ha canviat amb la crisi econòmica mundial?

La idea de negoci d´èxit només ha esdevingut important en l´estela de la crisi financera global i la recessió. Moltes parts del món -especialment les economies desenvolupades- encaren les oportunitats fent créixer les seves economies. La principal resposta a aquestes oportunitats és la creació de riquesa, que suposa més èxit en els negocis.

Vostè opina que les noves empreses necessiten un administrador no només innovador i creatiu sinó també fred i controlador. Per què?

Hi ha molts exemples en la història econòmica d´un innovador carismàtic que va iniciar una empresa però va ser incapaç de construir un negoci al voltant de la seva idea. Introduir innovació, aconseguir que funcioni una empresa, i construir un negoci d´èxit són tasques diferents que requereixen diferents habilitats. A vegades, aquestes habilitats es troben en una sola persona; però sovint, això no passa.

Pensa que l´administració ha de ser més innovadora i creativa per tal de «salvar» l´economia dels Estats Units?

L´administració ha d´entendre veritablement la direcció de l´economia amb l´objectiu de tenir una política vencedora que pavimenti el camí per a l´èxit empresarial. Això no només vol dir que l´administració o qualsevol branca del govern hagi d´escollir entre vencedors o perdedors. Més aviat, ha de buscar la creació de l´ambient, en bona part trencant barreres, que permet als emprenedors crear i fer créixer les seves companyies.

Un home jove té més oportunitats de convertir-se en home de negocis?

Mai és un mal moment per començar un negoci, però el context actual és particularment favorable per als aspirants a emprenedors. Primer, el cost de començar qualsevol tipus de companyia ha anat baixant en els darrers anys. En segon lloc, la contínua globalització significa que qualsevol emprenedor de qualsevol part del món pot accedir immediatament a mercats globals i trobar el nínxol on s´ubica el seu negoci.