Nou servei de Rodalies a Girona

Un tren per hora entre Figueres i Blanes parant a totes les estacions

Entre Figueres i Portbou circularan cada dues hores i el Govern assegura que «s'aposta clarament» pel corredor

27.06.2011 | 12:34
Un tren Regional dels que cobreix el trajecte entre Portbou i Barcelona, aturat a l´estació de Girona |
Un tren Regional dels que cobreix el trajecte entre Portbou i Barcelona, aturat a l´estació de Girona |

El nou servei de Rodalies a les comarques gironines serà una realitat el desembre d'aquest any. La Generalitat i Renfe, que en serà l'operadora, preveuen que abans no acabi el 2011 els primers trens ja circulin en període de proves. Segons concreta el secretari de Territori i Mobilitat, Damià Calvet, l'oferta "ja està definida" i ara es debaten punts com el preu dels bitllets. Hi haurà un tren cada hora entre Figueres i Blanes (Selva) amb parada a totes les estacions, i una extensió entre Figueres i Portbou (Alt Empordà) cada dues hores. Calvet afirma que el Govern "aposta clarament" per aquest corredor ferroviari, que enllaça amb França, i que s'ha posat en qüestió amb l'arribada del TAV.

Amb el traspàs de Regionals i Rodalies, la Generalitat ha posat fil a l'agulla per dotar el territori de més trens de proximitat. El secretari de Territori i Mobilitat explica que la intenció és que els primers serveis de Rodalies que es posin en funcionament siguin els de Girona i els de Tarragona.

Per això, el Govern està debatent amb Renfe -l'actual operadora- els horaris i les freqüències dels diferents trajectes. "En el cas de Girona, l'oferta està definida", precisa Damià Calvet. El secretari explica que ja s'ha fet un estudi que concreta quina és l'oferta adient de Rodalies a les comarques gironines.

La proposta de rodalies del Govern recull que cada hora circuli un tren entre Figueres i Blanes, amb parada a totes les estacions. En el cas del trajecte entre Figueres i Portbou, la freqüència de pas del comboi de Rodalies serà cada dues hores.

A l'hora de cobrir el servei, els trens de rodalies circularan per les vies ja existents. És a dir, pel corredor Portbou-Barcelona fins arribar a Maçanet-Massanes (Selva) i, des d'aquí, direcció Blanes amb la línia del Maresme.

Per això, les noves freqüències s'hauran d'encaixar dins les actuals línies, sense anar en detriment dels serveis de mitja distància. "D'entrada, les Rodalies de Girona han de donar servei al territori i facilitar la mobilitat; però, a més, també permetran millors connexions amb altres trajectes, com ara el de Barcelona", concreta Damià Calvet.

A tota màquina

El secretari de Mobilitat i Territori precisa que estan treballant "a tota màquina" amb Renfe, amb la vista posada a finals d'aquest 2011. "Intentarem que tot vagi segons el calendari previst, que puguem fer les primeres proves al desembre i que el servei estigui plenament operatiu a partir del 2012", hi afegeix Damià Calvet.

El secretari també precisa que, d'entrada, l'operadora del servei de Rodalies serà Renfe. "Tenim un contracte programa que està definit fins al desembre del 2011 i ara treballem amb un de nou", indica.

En paral·lel, el secretari de Territori i Mobilitat també precisa que també s'està treballant per tirar endavant un canvi legislatiu que permeti "canviar d'operadora si la voluntat de servei que vol oferir la Generalitat no encaixa amb el que es presta". I hi afegeix: "Això implica un canvi legislatiu, però no buscar un canvi immediat del servei que presta l'operadora ni molt menys".

Aposta clara pel Figueres-Portbou

El secretari de Territori i Mobilitat també ha volgut esvair dubtes sobre el futur del tram ferroviari Figueres-Portbou, que s'ha posat en qüestió amb l'arribada del TAV. Damià Calvet ha afirmat, en aquest sentit, que "el servei de Rodalies aposta clarament" per aquest corredor.

El secretari tampoc ha volgut deixar de recordar la importància històrica que la línia ha tingut per al desenvolupament econòmic del territori. "El corredor Figueres-Portbou, durant un temps, va ser l'única connexió de la costa del Mediterrani amb França, i tots tenim al nostre imaginari els processos de canvi de vies al municipi", explica.

"Ara tenim una infraestructura amb ample europeu que va directe a Perpinyà, i aquesta serà la via principal de pas dels serveis de passatgers i mercaderies en el futur", ha afirmat Calvet, en referència al tram internacional del TAV. I ha conclòs: "El que passa és que una infraestructura com Figueres-Portbou ha de servir per completar l'oferta, no la podem deixar de banda i el servei de rodalies hi aposta clarament".

Girona

Mor l´empresari Manel Nadal als 94 anys

Mor l´empresari Manel Nadal als 94 anys

Industrial de la fusta, era el patriarca d'una de les famílies gironines amb més vocació de servei...

Salt millorarà el carrer Llarg, que tindrà més espai per als vianants

Salt millorarà el carrer Llarg, que tindrà més espai per als vianants

L'Ajuntament estudiarà la mobilitat al Barri Vell per analitzar accions que limitin l'accés de...

Girona surt al carrer en protesta per l´empresonament de Cuixart i Sànchez

Girona surt al carrer en protesta per l´empresonament de Cuixart i Sànchez

Unes 2.500 persones es concentren a la plaça del Vi, uns 1.500 estudiants de la UdG s'apleguen...

Girona denuncia l´Estat per vulnerar els drets de llibertat d´expressió, reunió i opinió

Girona denuncia l´Estat per vulnerar els drets de llibertat d´expressió, reunió i opinió

Marta Madrenas i els representants d'Òmnium i l'ANC a Girona presenten una denuncia als jutjats...

Mor Manel Nadal als 94 anys

Mor Manel Nadal als 94 anys

Industrial de la fusta, era el patriarca d'una de les famílies gironines amb més vocació de servei...

Enllaços recomanats: Premis cinema