Amb 32.000 euros

Condemnen l´ABC i Telemadrid a indemnitzar l´imam de Salt

Un reportatge vinculava el president de l'associació Al Hilal de Salt, Mohamed Attaouil, amb el terrorisme islamista

 20:23  

ACN | El Jutjat de Primera Instància 2 de Girona ha condemnat el diari ABC a indemnitzar amb 30.000 euros Mohamed Attaouil, president de l'associació Al Hilal de Salt i interlocutor de la comunitat musulmana amb l'Ajuntament de Salt (Gironès). Segons la sentència, un article titulat 'El califa Attaouil impulsa des del seu bastió de Salt l'expansió salafista' atempta contra el seu dret a l'honor. Una altra sentència, aquesta del Jutjat de Primera Instància número 1 condemna Telemadrid a indemnitzar el mateix Attaouil amb 2.000 euros i amb 400 euros més a l'imam Rachid Menda per vincular-los amb el terrorisme islamista en el reportatge 'Els imams de la gihad'. Les sentències no són fermes i es poden recórrer.

Les dues sentències condemnen els dos mitjans de comunicació a retirar els continguts que segons el tribunal atempten contra l'honor de l'imam Rachid Menda i el president de l'associació al Hilal Mohamed Attaouil, a fer pública la sentència així com a disculpar-se i a indemnitzar els dos homes amb un total de 32.400 euros pels danys i perjudicis causats. Cap de les sentències són fermes i es poden recórrer interposant recursos d'apel·lació.

El diari ABC va publicar el 14 de març l'article titulat 'El califa Attaouil impulsa des del seu bastió de Salt l'expansió salafista' que comença dient "Mohammed Attaouil i l'imam Rachid Menda impulsen des del seu feu de Salt, cap a altres punts d'Espanya, la preocupant expansió del salafisme, el corrent més radical de l'Islam, que predica la no integració dels musulmans en la 'corrupta' societat occidental". Per considerar que aquest article és una intromissió il·legítima a l'honor, el lletrat Benet Salellas va formular una demanda davant del jutge demanant que el mitjà rectifiqués, fes pública una disculpa i indemnitzés Attaouil amb 30.000 euros.

La sentència considera que l'article vincula clarament Mohamed Attaouil amb el terrorisme islamista perquè en un mateix text fa coincidir els termes salafista amb integrista i fanàtics. A més, el text va precedit d'una editorial del diari que diu textualment que "el proselitisme salafista s'estén i les seves conseqüències, com l'11M de fa set anys, són una ferida que encara no ha cicatritzat". Per això, la titular del jutjat, Olga Bautista, conclou que la lectura dels textos inciten "per suposat" a "témer que l'integrisme islamista més radical tingui una de les seves bases al municipi de Salt".

A més, la sentència recull que l'article de l'ABC fins i tot arriba a fer referència a la "manipulació" que la víctima faria de l'Ajuntament de Salt perquè afirma que va "vendre" davant l'anterior alcaldessa de Salt que els disturbis no havien anat a més "gràcies a la seva capacitat de manar en la comunitat musulmana". Segons la sentència, l'article "no és veraç" i és "innegable" que la publicació vincula la feina que fa Mohamed Attaouil amb "la propagació de l'islamisme més radical i els actes terroristes". Per això, la sentència conclou que "és evident" que l'articula atempta contra l'honor de la víctima.

"No es nega que el senyor Attaouil sigui salafista, però una cosa és practicar l'Islam 'en estat pur' i una altra molt diferent que el salafisme sigui una corrent terrorista, integrista o radical que tingui vinculació amb l'integrisme islàmic o amb els mujahidins que combaten en països com l'Afganista i Iraq a les tropes d'Europa i Estats Units, tal i com reflexa l'article", recull la sentència. Per això, reconeix que hi ha una vulneració del dret a l'honor i estima integrament la demanda interposada pel lletrat en nom de Mohamed Attaouil.

La sentència condemna el Diario ABC S.L. a retirar de la pàgina web la publicació de l'article, l'obliga a fer pública una disculpa i a donar a conèixer la sentència tant en l'edició en paper com al web i a indemnitzar Attaouil amb 30.000 euros per danys i prejudicis. A més, també li imposa l'abonament de les costes processals. La sentència no és ferma i és pot recórrer.

Els dotze imams de la gihad

L'altra sentència és en relació al reportatge 'Els dotze imams de la gihad' que la Televisió Autonòmica de Madrid, Telemadrid, va emetre el 7 d'octubre del 2010. En el reportatge, s'atribueix a Attaouil la condició d'imam i es vincula la seva professió de la corrent salafista de l'islam amb el gihadisme, entès com "la guerra a occident". L'audiovisual també qualifica de "molt radical" i de tenir "sentiments antioccidentals i odi cap a Espanya" l'imam de Salt, Rachid Menda. Juntament amb 10 suposats imams que apareixen al reportatge, els vincula amb el terrorisme islamista contra occident.

Segons recull la sentència, el reportatge atribueix a Attaouil la condició d'imam quan no ho és, sinó que és el president de l'associació musulmana Al Hilal i actua d'interlocutor de la comunitat islàmica amb l'Ajuntament de Salt. A més, el qualifica de ser un dels imams "més radicals", "extremistes" i "més perillosos" del país. Rachid Menda sí que és imam i per això la sentència considera que la informació individualitzada que fa referència a ell està emparada per la prevalència del dret a la llibertat d'informació i d'expressió.

Tot i això, la sentència recull que l'audiovisual alterna la narració amb imatges d'atemptats terroristes que vinculen el conjunt d'imams amb el terrorisme. Per això, estima només parcialment la demanda interposada pel lletrat Benet Salellas i condemna Telemadrid a retirar el web el reportatge, a rectificar públicament i a indemnitzar Attaouil amb 2.000 euros i a Menda amb 400.

Els demandants reclamaven indemnitzacions de 15.000 euros per la lesió al dret a l'honor i de 15.000 euros més per la lesió al dret d'imatge perquè surten en diverses ocasions a l'audiovisual sense haver donat consentiment. La sentència no ha estimat aquest punt de vista perquè considera que els dos són personatges públics i que no existeix cap vulneració. Aquesta sentència tampoc és ferma. Salellas ja ha anunciat que està estudiant recórrer-la perquè considera que la quantia de les indemnitzacions és baixa.

Canal Girona FC

Girona FC

Girona FC

Totes les notícies, imatges, vídeos i partits en directe del Girona FC. Consulta també la classificació i calendari de la Lliga Adelante.

 

Els millors restaurants de Girona

Millors restaurants a Girona

Els millors restaurants a Girona

No saps on menjar a Girona? T'oferim una llista dels Millors Restaurants de Girona.

 
  Conegui'ns:  CONTACTI |  CONEGUI'NS |  LOCALITZACIÓ     PUBLICITAT:  TARIFES  
Queda terminantment prohibida la reproducció total o parcial dels continguts oferts a través d'aquest mitjà, llevat autorització expressa de diaridegirona.cat. Així mateix, queda prohibida tota reproducció a l'efecte de l'article 32.1, paràgraf segon, Llei 23/2006 de la Propietat intel·lectual.
Adaptat a la Llei de
Protecció de Dades per


Avís legal
Altres mitjans del grup
Diario de Ibiza | Diario de Mallorca | El Diari | Empordà | Faro de Vigo | Información | La Opinión A Coruña | La Opinión de Granada | La Opinión de Málaga | La Opinión de Murcia | La Opinión de Tenerife | La Opinión de Zamora | La Provincia | La Nueva España | Levante-EMV | Mallorca Zeitung | Regió 7 | Superdeporte | The Adelaide Review | 97.7 La Radio | Blog Mis-Recetas | Euroresidentes | Loteria de Nadal | Oscars | Goya