El projecte el TAV ha deixat el municipi de Salt sempre al marge. Quan es va decidir el soterrament de l'Alta Velocitat pel centre de Girona i, posteriorment, el del tren convencional en paral·lel al traçat, en dos túnels separats, els saltencs no van poder opinar sobre l'estudi del TAV "perquè nosaltres no érem un municipi afectat i per tant no teníem dret a dir res".

Amb aquestes paraules es va començar a referir ahir l'alcalde de Salt, Jaume Torramadé, a la proposta que els trens d'Alta Velocitat que no parin a Girona passin per una futura línia de mercaderies per Salt, una opció que es troba inclosa en l'estudi que l'Ajuntament de Girona està preparant per defensar, davant el Ministeri de Foment, la viabilitat que el convencional circuli pel mateix túnel que el TAV.

En concret, la proposta de Girona es refereix a crear un bypass a la zona sud de la ciutat, des d'on els trens convencionals i TAV amb parada a Girona circularien per la línia soterrada mentre que els que no paren, més les mercaderies, es desviarien per Salt. A la zona nord, es crearia un altre bypass per seguir amb la línia habitual. Però això no és el que s'havia pactat.

"En el seu moment es va decidir -al marge de Salt- que qualsevol línia de mercaderies passaria per Girona i la de passatgers també", va dir Torramadé. "Si ara es plantegés la proposta de Girona seria una indefensió total. Per tant, des d'un punt de vista jurídic seria molt greu i des d'un punt de vista de bon veïnatge, molt lamentable".

Amb tot, Torramadé confia que finalment la proposta no quedi inclosa en l'estudi que presentarà l'Ajuntament de Girona d'aquí un parell de mesos. "Fins que no hi hagi res aprovat m'haig de creure les paraules dels antics alcaldes i del ministre de Foment del moment, en què asseguraven que les mercaderies anirien soterrades", va dir Torramadé qui també espera que no es repeteixin "les històries de sempre, tot el que és bo per Girona i el que no interessa posem-ho a Salt". Així, si la proposta gironina tirés endavant, "faríem un pas enrere en la història que estic convençut que aquest govern [de Puigdemont] no voldrà fer", va afegir Torramadé en to conciliador.

No obstant això, l'alcalde pensa "defensar sempre els interessos de Salt" i, per això, va aprofitar per tornar-se a oposar frontalment a una futura línia de mercaderies per Salt. De fet, la Generalitat ja té una reserva de sòl al municipi, una decisió que Salt va recórrer i la justícia els va donar la raó.

Segons l'lalcalde de Salt, "altra cosa és el que ens podrien imposar en un moment determinat, però estic convençut, insisteixo, que per raons de bon veïnatge Girona no ha de fer aquesta proposta". Entre d'altres coses, va prosseguir, perquè "històricament Girona ha reivindicat que mercaderies i passatgers passin soterrats. Que assumeixin el tros que els toca", va sentenciar Torramadé.