Josep Campmajó president de l'associació de comerciants del mercat del lleó

´Regularitzar les parades exteriors beneficiarà l´economia del territori´

 
Josep Campmajó.
Josep Campmajó. pedres de girona

DAVID JIMÉNEZ | GIRONA
L'Ajuntament de Girona va entregar dissabte, a les parades exteriors del Mercat del Lleó, una circular informativa per demanar-los la documentació pertinent que demostri que són productors propis. Es tracta d'un pas previ a la presa de les decisions que regularan una de les zones més importants de venda de productes del territori.

Com s'ha rebut aquesta proposta dins i fora del Mercat?
En línies generals ha estat molt bona. Pel que fa als associats de dins, que són als que represento, encantats, perquè ja era hora que es creés un mitjà per regular i filtrar els paradistes exteriors i que se'ns equipari a tots quant a responsabilitats administratives. I pel que fa als de fora, els que ja són legals i els que compleixen els requeriments i exerceixen com a tala, no tenen cap dificultat.
Quins són els objectius d'aquesta circular de l'Ajuntament?
Primer, censar exactament quin model de paradista exterior hi ha d'acord amb criteris absolutament objectius i que corresponen a la idea d'aquest mercat, que era un mercat de productors i especialment productors gironins. Des que fa uns 30 anys es va fer l'actual regulació no s'ha actualitzat.
Fins ara, quina era la situació a fora, és a dir, qui són els que paren?
Hi ha coses tan sorprenents com dir, a veure, si són productors de Girona, com és que hi ha productes que no són estrictament gironins? Al mercat de dins sí que es preveu vendre sobre el que tens llicència i ser revenedor, per exemple, de plàtans. Però el que no és normal és veure a fora cocos o kiwis, que no són gironins. Sumat al fet que era necessari posar al dia la documentació, no només per la seva tasca com a productors sinó per la seva activitat econòmica. Els de dins ho fem i a fora, fins ara, no.
Hi deu haver que pensa que això és una estratègia per fer-los fora...
Hi ha hagut veus que s'han aixecat dient això. Curiosament qui més s'ha queixat són aquells que estan en situació més irregular.
Què vol dir irregular...
O que no estan donats d'alta a la Seguretat Social, o que no tenen exposada la seva activitat econòmica o passen per productors i no tenen producció pròpia, bàsicament. Això que acaben sent uns privilegis adquirits per la deixadesa administrativa dels anys anteriors. Ara es diu, primer anem a censar, i es dóna l'oportunitat que tothom es regularitzi. No s'ha de fer fora ningú. S'ha de donar l'oportunitat que tothom es posi al dia, amb els papers i també cap al client.
Els productors jubilats o, fins i tot, particulars, ho tindran difícil...
No té una funció recaptatòria estrictament. Curiosament són els que menys s'han queixat, perquè saben que la seva situació és irregular des de fa temps i acaba sent un factor més folklòric que econòmic, però a ells se'ls dona una opotrtunitat: si realment el que estan venent són excedents del seu hortet, els comerciants de dins ens obliguem a comprar-los-els indicant d'on vénen. Ni el client perdrà el producte ni ells perdran la llibertat de revendre. Ara ja passa, però també al contrari, alguns ens compraven i revenien a fora. No crec que ningú s'escandalizi pel fet que es demani en un espai municipal donar exemple per regular l'activitat, especialment en temps de crisi. Fer les coses bé és més productiu, per a la ciutat i les persones, que no pas la disbauxa.
S'ha perdut l'esperit del Mercat?
No hem de competir amb les grans superfícies perquè tenim una singularitat: venem el producte quilòmetre 0, del territori. Hem de rescatar la idea. Fa 30 anys ningú tenia dubtes que el que comprava era de les hortes de Santa Eugènia, de Salt o de Fornells. Ara sí. Hi ha productes que per l'exigència gastronòmica fan que vinguin de fora però el fresc -de verdura, fruita, carn i peix- com més a prop, no només de millor qualitat sinó que estem incidint de forma directa en l'economia del territori. Fem que els nostres productors tinguin un lloc on vendre el seu producte.
Considera que la iniciativa de l'Ajuntament arriba tard?
Estem molt contents que finalment hagin tingut la valentia de fer el pas. L'anterior govern no va ser capaç d'assumir la responsabilitat. És el primer cop que ens trobem amb la valentia d'un ajuntament, sobretot de l'àrea de Promoció, per regular una cosa que, això sí, és complicada i difícil.

  HEMEROTECA
  LA SELECCIÓ DELS LECTORS
 L'ÚLTIM
 EL MÉS LLEGIT
 EL MÉS VOTAT
 
  Conegui'ns:  CONTACTI |  CONEGUI'NS |  LOCALITZACIÓ     PUBLICITAT:  TARIFES  
diaridegirona.cat és un producte d'Editorial Prensa Ibérica
Queda terminantment prohibida la reproducció total o parcial dels continguts oferts a través d'aquest mitjà, llevat autorització expressa de diaridegirona.cat. Així mateix, queda prohibida tota reproducció a l'efecte de l'article 32.1, paràgraf segon, Llei 23/2006 de la Propietat intel·lectual.
Adaptat a la Llei de
Protecció de Dades per


Avís legal
Altres mitjans del grup Editorial Prensa Ibérica
Diario de Ibiza | Diario de Mallorca | El Diari | Empordà | Faro de Vigo | Información | La Opinión A Coruña | La Opinión de Granada | La Opinión de Málaga | La Opinión de Murcia | La Opinión de Tenerife | La Opinión de Zamora | La Provincia | La Nueva España | Levante-EMV | Mallorca Zeitung | Regió 7 | Superdeporte | The Adelaide Review | 97.7 La Radio | Blog Mis-Recetas | Euroresidentes | Loteria de Nadal | Oscars | Goya