El Consell de Ministres va autoritzar ahir al Ministeri de Foment la licitació, a través d'Adif, de les obres de construcció de la "primera fase" de la nova estació del tren d'alta velocitat (TAV) de Girona. El pressupost supera els 37 milions d'euros, segons va informar Adif en un comunicat. En els darrers mesos, diferents veus havien posat en dubte que en els propers anys els trens paressin a la ciutat de Girona, tot apuntant que no hi hauria terminal.

Les obres suposaran, de fet, dos tipus de temporalitat. Els treballs en superfície són de caràcter temporal. En canvi, la part soterrada, en part, ja serà definitiva. Aquesta és ?al?menys la versió de l'equip de govern. Les obres estan valorades en 37.175.509 euros, i han de permetre edificar una passarel·la per a vianants des del vestíbul de l'actual estació de tren convencional de Renfe fins a una nova construcció al mig de la llosa del Parc Central.

Aquesta construcció serà provisional i tindrà totes les dependències i serveis necessaris per funcionar com a estació. Adif assegurava en un comunicat que "gràcies a aquesta actuació, Girona disposarà d'unes instal·lacions amb plenes garanties d'accessibilitat, seguretat, confort i serveis d'atenció als clients del ferrocarril i als ciutadans". Hi haurà un gran forat vertical que facilitarà l'entrada de llum natural fins a les andanes.

Des d'aquest edifici és on es permetrà baixar cap a les quatre plantes soterrades de l'estació (autobusos, aparcaments i tren d'alta velocitat). La futura estació tindrà una longitud de 640 metres, una amplada de 58 metres i arribarà a una profunditat de 26 metres. Per baixar, hi haurà escales mecàniques i ascensors que permetran accedir a les andanes.

Una provisionalitat llarga

En principi, aquesta estructura al Parc Central és provisional, tot i que l'estació que hauria de ser la definitiva està subjecta a molts altres projectes i, per tant, aquesta temporalitat pot allargar-se en el temps. De fet, l'estació definitiva s'hauria d'aixecar un cop finalitzessin els treballs del tren convencional -ara mateix sense projecte- i s'hagués enderrocat el viaducte. De tot el projecte licitat per Foment, només queden clars com a treballs definitius el muntatge de les andanes per als trens de l'alta velocitat .

Un cop adjudicades les obres de l'estació, el termini d'execució serà d'un any. Tanmateix, l'equip de govern es va mostrar satisfet per l'anunci del Consell de Ministres i assegurava que mai havia posat en dubte el compromís del Govern Central de licitar els treballs abans d'acabar el primer trimestre del 2012. "Sempre havia dit que no patia tant per l'alta velocitat com pel tren convencional", va explicar l'alcalde, Carles Puigdemont.

Satisfacció a l'Ajuntament

El batlle va indicar que "és una notícia, no per esperada, menys important" i va seguir assenyalant que "ara ja som a la recta final i en un temps raonable ja tindrem els equipaments de l'alta velocitat". Carles Puigdemont espera que a principis de l'any vinent els TAV ja parin a Girona. De la mateixa manera s'expressava el regidor del projecte feroviari, Jordi Fàbrega: "La sorpresa hauria estat que no ho ?hagues?sin licitat". Des del PP, Concepció Veray va recordar que s'havia compromès que el Govern central licitaria les obres com a molt tard el 30 de març. De fet, Foment va licitar tot el que quedava pendent al tram català del TAV: la via en el tram La Sagrera-Mollet del Vallès i el tram Mollet-Montornès per 13.078.733 euros.