L'Ajuntament de Salt ha establert un conveni amb la Universitat de Girona (UdG) per elaborar un mapa estratègic de soroll al municipi. Encapçalats pel catedràtic de l'Escola Politècnica Superior de la UdG, Josep Arnau, l'equip del Grefema prendrà com a base un estudi semblant realitzat el 2002, i s'agafaran mesures de fins a una seixantena de punts de la població que, un cop conclòs l'estudi, establiran les mesures tècniques que s'hauran d'emprendre per protegir la població del soroll, principalment de l'autopista AP-7.

Segons va explicar l'alcalde de Salt, Jaume Torramadé, el soroll afecta aproximadament 0,6 quilòmetres quadrats del municipi que, sumat a la densitat de població, representa que hi ha "moltíssima gent" afectada. La rectora de la UdG, Anna Mª Geli, va explicar que el projecte per mesurar el soroll va començar l'any 2002, quan se'ls va encarregar el primer mapa.

"És un exemple de com la universitat i els treballs d'investigació donen resposta als problemes de les persones", va reflexionar Geli. "En aquest cas, per donar un major benestar" a la població de Salt. La rectora va explicar que el soroll "distorsiona l'atenció" i, fins i tot, "en alguns casos es produeixen malalties". A més, que s'encarregui un nou estudi de mapa de soroll en època de crisi "és positiu per a la universitat i una satisfacció".

L'estudi que l'Ajuntament ha encarregat a la UdG ve d'una petició per part de la direcció general de Medi Ambient i de l'Estat, que requereix l'elaboració d'aquest mapa estratègic per conèixer l'impacte que té el soroll per part del es infraestructures (aèries, terrestres i de ferrocarrils) en la població. En el cas de Salt, com va explicar Arnau, es tracta principalment de conèixer l'impacte del soroll de la autopista AP-7 i del trànsit aeri sobre la població de Salt.

En aquest sentit, va fer una exposició sobre l'anterior mapa del 2002, que ara servirà com a base per actualitzar i acabar d'elaborar el nou. "En un parell de mesos es pot tenir complert", va assegurar Arnau, i "no seria possible fer-ho si no hi hagués els antecedents".

Un exemple dels resultats de l'anterior mapa són les mesures de protecció incorporades a l'AP-7, a l'altura de la Gassol, que van aconseguir baixat entre cinc i sis decibels. Aranau va relatar també que la directiva europea ha augmentat els criteris de mesura i variables a prendre, com diferenciar el soroll viari de nit i de dia, de l'aeroport, l'avaluació de la població que es pot veure afectada o si hi ha zones sanitàries, comercials, educatives o residencials.

En el cas de Salt és significativa l'existència d'aquestes variables, amb l'hospital Santa Caterina, l'Espai Gironès i diversos centres educatius.