L'associació d'hostaleria de Girona i Radial va presentar ahir unes dades molt negatives del sector hoteler i de la restauració a la ciutat en els darrers cinc anys que són conseqüència de la crisi econòmica però també, asseguren, per la manca d'un model clar de la ciutat com a destinació turística.

En el darrer any han elaborat un estudi que comprèn el període 2007-2011 i que abarca fins a 24 allotjaments (que representen més de 1.545 habitacions) i sobre les dades d'una cinquantena d'establiments de restauració. Així, quant a ocupacions hoteleres, el descens ha estat d'un 27,9%, passant d'un índex d'ocupació del 74,9% el 2007 (el 2008 va ser del 76,7%) a un 45,8% el 2011."Hem passat de tenir les millors dades de l'Estat a les pitjors", va dir el president de l'Associació, Xavier Nicolazzi.

La crisi econòmica n'ha estat un dels grans factors, però entre l'any 2005 i 2011 la planta hotelera ha passat de 1.062 habitacions a 2.183, fet que significa un increment del 51,4%. L'oferta, doncs, s'ha duplicat, sobretot en els hotels de quatre estrelles, que al 2005 suposaven 360 habitacions i que a dia d'avui arriben a 968. En el cas dels tres estrelles no han augmentat les habitacions, sobretot pel tancament de l'Hotel Fornells Park. A més, els apartaments turístics s'han multiplicat per 10, de 18 a 120.

Durant la presentació, en la qual també va assistir el vicepresident de l'associació, Toni Vallory, el director de l'hotel Girona Nord, Francesc Ramió, i el director general de l'hotel Carlemany, Jordi Mias, es va dir que les expectatives creades amb el Palau de Congressos pel que fa al turisme de negocis i congressuals "no han estat assolides en relació amb altres equipaments similars a l'Estat" i van apostar "per seguir treballant de forma conjunta per revertir la tendència".

Una altra dada significativa és el preu mig, la facturació dels establiments. Així, mentre que a l'any 2007 el preu d'una habitació doble costava 68,2 euros de mitjana, a dia d'avui ronda els 52,8 euros, un descens del 22,8% que afegit a l'augment de l'IPC dels últims anys situaria la caiguda en un 35%.

"Tenim un problema important com a destinació turísitca", va dir Nicolazzi. "No podem abaixar més els preus, aquest no és el problema". "No hem estat capaços d'oferir un producte i promocionar-lo de forma conjunta i prou eficient enfront d'altres destinacions properes i potents com la Costa Brava o Barcelona", va insistir.

Nicolazzi va recordar que molts establiments treballen gairebé sense obtenir beneficis. Igual que "tots els que som aquí vam perdre molts diners amb Girona10", va sostenir el president, però va ser un èxit promocional i exemple, al cap i a la fi, de que si es treballa de forma conjunta es poden fer coses.

Preocupació fora del Barri Vell

D'altra banda, el sector de la restauració es va mostrar preocupat sobretot per la situació dels ?establiments fora del Barri Vell, on no arriba el turisme. Crítica, en especial, a zones com Sant Narcís, Can Gibert o Santa Eugènia. Des de l'any 2008 la facturació de bars i restaurants ha patit un descens del 40% i en paral·lel el nombre de treballadors ocupats ha caigut prop d'un 30%, van informar.

Restauració i hostaleria van lligats i consideren que és "imprescindible" augmentar el temps mig d'estada dels visitants que, segons Insetur, a Girona és de dues hores.

Nicolazzi va demanar que la ciutat s'ha de convertir en una destinació turística "madura", pel que va demanar una "major sinergia entre el sector públic i privat", així com va demanar la millora de les infraestructures, com la N-II o l'arribada del TAV. També va insistir en la necessitat de crear un éns de promoció de la ciutat mixte on hi tinguin veu i vot els actors implicats per elaborar, d'entrada, un pla estratègic.

L'associació va reconèixer la "bona predisposició" per part de les administracions però "cal fer un pas molt més important i decisiu". A la vegada, van demanar a totes les forces polítiques "que no ens utilitzin com a arma electoral" i van recordar que, com a sector turístic, juntament amb associacions de comerciants com el Mercat del Lleó han apostat econòmicament per la promoció durant el 2012. En concret, 10.000 euros directes a la Cambra de Comerç (el conveni amb l'Agi per a l'aeroport) i 125.000 euros en campanyes promocionals i col·laboracions amb les administracions.