L'Ajuntament de Girona vol conèixer quina repercussió tindrà l'arribada del Tren d'Alta Velocitat (TAV) a la ciutat en àmbits com ara l'econòmic o el social. És per això que el setembre encarregarà l'elaboració d'un pla estratègic que avaluï el seu impacte "a tots els àmbits". Així ho va explicar el regidor d'Urbanisme, Carles Ribas, que va reconèixer que aquesta pregunta s'hauria d'haver plantejat fa cinc anys però que "mai és massa tard". La ciutat s'ha adherit també a un projecte europeu sobre el paper del TAV en el desenvolupament de ciutats mitjanes com Girona. Hi participen un total de dotze ciutats amb la idea de "compartir" i buscar solucions a problemàtiques relacionades amb aquest transport.

L'Auditori de Girona va acollir ahir al matí la primera sessió de treball de la ciutat de Girona d'aquest projecte europeu, que porta per nom Enter.hub, amb representants d'àmbits econòmics i socials gironins, com ara les patronals FOEG i PIMEC, la Cambra de Comerç de Girona, Polingesa -l'empresa que gestiona i promociona sòl industrial, residencials i serveis- o la Universitat de Girona, entre d'altres. Un total de dotze entitats i institucions hi han estat cridades, i les dues úniques que no han pogut participar-hi ha estat l'Aeroport de Girona i Adif per un tema d'agenda.

El regidor d'Urbanisme de Girona, Carles Ribas, va subratllar la importància d'obrir un debat en sectors socials i econòmics, tenint en compte que fins ara el projecte del TAV s'ha tractat des d'una forma més interna a través dels tècnics i els polítics. "No hi ha res escrit, demanem l'opinió sobre el que creuen que hem de valorar i què consideren positiu i negatiu", va assenyalar Ribas.

Per al regidor, aquesta és una pregunta que s'hauria d'haver fet fa uns cinc anys, perquè el tren ja és gairebé una realitat -els combois circularan en període de proves aquest agost-, però també va apuntar que "mai és massa tard" i que pot ser molt beneficiós per treure el màxim potencial a aquesta infraestructura. Alguns dels participants van posar sobre la taula algunes inquietuds. Per la banda de les patronals, per exemple, van insistir que cal fixar-se sobretot en els països d'Europa i no tant a nivell espanyol per tal d'establir relacions més estretes en àmbits com ara l'exportació.

Altres agents, com ara la UdG, va alertar del fet de perdre independència pel que anomenen "efecte gravitatori" de Barcelona com a capital. Un efecte que no preocupa al sector de l'hostaleria que va subratlla la necessitat que el TAV permeti incrementar el nombre de pernoctacions a la ciutat i facilitar el moviment de passatgers.

Un dels tècnics assessors del projecte europeu, Robert Stüssi, va destacar que aquest és un projecte d'"aprenentatge" i no pas d'investigació, en què el que es busca és posar en comú les experiències i solucions. També va destacar el paper que juguen les ciutats mitjanes i en va reivindicar la seva capacitat d'innovació.

És per això que el projecte se centra en aquestes ciutats, per tal que es puguin "fer un lloc" a banda de les grans capitals i treure el màxim potencial del TAV com a motor de desenvolupament. Entre les ciutats participants, hi ha Ciudad Real, Girona o Reggio Emilia (Itàlia), que presideix el projecte.