Alguna vegada li haurà passat, mentre condueix, que un semàfor se li posa verd i als pocs metres ha de parar perquè el següent s'ha col·locat en vermell. O que un vianant travessa en un punt manual i obliga a aturar un cua de vehicles. També un semàfor que dura massa poc, d'altres que s'allarguen massa temps durant les nits...

L'Ajuntament de Girona ja disposa de l'estudi que ha de regularitzar tots els semàfors de la ciutat per agilitzar el trànsit, un dels problemes endèmics que s'arrosseguen des de fa anys. Es tracta d'un procés que s'inicia aquest mes però que requereix una "cirurgia", punt per punt, per posar-ho en pràctica. També suposa un canvi en la mentalitat dels conductors, sobretot per aquells que ja es "coneixen" els semàfors més habituals. I és que aviat es podrà trobar que el semàfor del costat de casa, aquell que utilitza a diari, no es posa en verd quan el de vianants es col·loca en vermell, i si arranca, podria tenir més d'un accident. Comença la revolució semafòrica.

Els tècnics del consistori ja disposen de l'estudi i aquest agost es comença a aplicar. "La coordinació semafòrica a la ciutat no és tan simple, una cosa són els estudis i l'altra la pràctica", segons el regidor de Mobilitat, Joan Alcaldà. "Hem dividit la ciutat en zones i ho anirem aplicant". L'estudi ha analitzat durant mesos quins són els punts més conflictius, on s'aglomera més trànsit, quins semàfors són "inútils" i quins cal afinar. L'objectiu és agilitzar el trànsit.

Un dels temes més reclamats és la sincronització semafòrica, a l'estil de Barcelona, per exemple, al carrer Aragó, on quan un semàfor es posa en verd, els següents també. Segons Alcalà això es podrà fer en alguns punts, però en d'altres l'estudi ha detectat que no. Seria el cas de Jaume I, on la sincronització dels semàfors funciona amb bastant d'èxit. "L'avinguda té dos carrils, i en arribar a plaça Calvet i Rubalcaba (mercat del Lleó) es converteix en un de sol. Què pot passar en aquest punt? Si tots els semàfors estan en verd, en arribar al final es formarien retencions", i es col·lapsarien amb els que surten de Joan Maragall. "L'estudi determina si cal que estigui verd" dir Alcalà, "i també a les nits, això s'ha estudiat per hores".

El regidor va demanar als conductors que "respectin les normes, quan es posi vermell, esperin... perquè potser aquell semàfor s'ha ajustat". Un cas en què ja s'aplica és a Taialà. En concret, a l'encreuament dels carrers Rimau i Carles Riba i Bracons. Segons Alcalà "el semàfor de Rimau s'obre dos segons abans que l'altre, i en aquest temps surten cinc cotxes". Fins ara, els semàfors dels dos carrers es posaven verds alhora, però un havia de cedir el pas i provacava aglomeracions. "Només dos segons i hem tret un embús, això és el que volem aplicar -prossegueix el regidor- però és molt complex".

D'aquesta manera, el consistori ha avisat que cal anar amb precaució, perquè "estem jugant amb segons". Per això la mesura s'ha començat a aplicar en ple estiu, per començar a veure'n els efectes, primer amb poc volum de trànsit.

Entre els punts conflictius en destacen la plaça Marquès de Camps, Ronda Ferran Puig, Álvarez de Castro. També és complicat al pont del Dimoni, si es ve en direcció del carrer Güell, on el semàfor dura molt poc i dóna sortida a pocs vehicles. Tot s'anirà perfilant, en una tasca que durarà mesos perquè "sobretot es fa per a la seguretat dels conductors".

Un canvi de mentalitat

L'objectiu és donar agilitat però cal, segons el regidor, un canvi de mentalitat. "Els semàfors no funcionaran com fins ara, la gent s'ha de refiar dels semàfors i respectar-los per aquests canvis en segons. La circulació acabarà sent més fluida però han de saber que potser en unes hores funcionarà d'una manera i en d'altres no", va dir.

D'aquesta manera, la introducció de les mesures seran "paulatines, anirem afinant molt en cada lloc i anirem observant com està funcionant", va explicar Alcalà.

La coordinació semafòrica serà un dels grans canvis però també n'hi haurà alguns que s'hauran d'eliminar, precisament, per millorar la circulació i garantir la seguretat dels vianants. Un altre dels exemples estan en els semàfors on les persones han de prémer un botó per poder creuar, i que alguns, no fan la funció que haurien de fer.

És el cas dels semàfors de davant de correus. Un vianant pot passar i quan arriba un vehicle es troba el semàfor en vermell. Si el vianant ja ha creuat, el vehicle té la temptació de passar tot i estar prohibit. Seria un cas per eliminar els semàfors i mantenir el pas de vianants. Tot, segons Alcalà, respectant "el més feble: la bicicleta al vianant i el turisme a la bicicleta i motoristes".