Hi havia una empresa a Girona ciutat, que va comprar una màquina d'última tecnologia per un import d'uns 30 milions d'euros, i un dia de sobte es va espatllar. La producció parada, els treballadors sense feina,...es varen disparar totes les alarmes. Truquen a la casa i vénen tres tècnics que durant tres dies varen desmuntar pràcticament tota la màquina i la varen tornar a muntar, tot reconeixent que no sabien què passava i que a curt termini no tenien cap solució. Fan la factura i tot plegat puja 5.345 euros+ IVA. De sobte el director es va enrecordar d'un enginyer que va participar en la seva posada a punt quan va ser adquirida. El varen trucar ràpidament i aquest enginyer els va dir; demà a primera hora seré a la vostra fàbrica i faré el que pugui. Dit i fet.

L'endemà al matí aquest enginyer amb una petita eina i durant mitja hora es va dedicar a tocar un per un tots els cargols exteriors de la màquina. I de cop i volta diu: "S'ha de canviar aquell cargol de la punta perquè sospito que fa un fals contacte". El canvien i la màquina comença a funcionar. Alegria a totes bandes, cava a dojo, el director entusiasmat, el treballadors eufòrics, tot rodó. Al cap d'uns dies arriba la factura a l'empresa d'aquest enginyer i puja la quantitat de 23.245 euros + IVA. El director de la fàbrica s'enfilava per les parets, i diu: Montse demana a aquest enginyer que ens desglossi la factura fins l'últim detall, que es pensa que som tontos i que ho avanci per e-mail, es urgentíssim". La Montse li truca i ell li respon: "Cap problema, aquesta tarda te l'avançaré per e-mail". Arriba la factura i posa, desplaçament 300 euros, material 32 euros, mà d'obra directa 225 euros, i saber on estava l'avaria la resta, 22.688 euros, tot plegat + IVA.

El fet és extensible a quan anem amb un metge i per dos minuts de visita ens cobra 150 euros. Aquell professional ha estudiat tota la vida, ens cura i cobra el saber. On està el problema? O una intervenció quirúrgica d'una hora, 7.000 euros i ens cura. Cert que no ho discutim? Arquitectes, músics,...i sobretot els profesionals.

A vegades es produeix l'efecte al revés. Una vegada, una advocada d'un bufet de categoria de Barcelona, quan fa anys jo estava en un departament amb càrrec polític, i em va presentar un informe de 40 pàgines que ens diu és i serà contundent i definitiu. Quedem que l'estudiarem i la setmana vinent ens veurem per comentar la totalitat del text. Llegeixo, i el trobo fluixet. Es repeteix contínuament i em fa la impressió que és un autèntic "tallar i enganxar". Arribo a la pàgina 39 esgotat, amargat i sense forces per les moltíssimes repeticions. Els últims dos fulls els trobo ben fets, interessants i realment atacava el problema i donava pràcticament la clau. Crido l'atenció a l'advocada i li dic: "Vostè ha abusat del nostre temps, la vaig avisar i només són interessants i realment contundents les últimes dues pàgines" I em contesta: "Vostè te raó, havíem de vestir el sant, com creu que es fa per cobrar 150.000 euros per l'informe?" Quedo astorat. Si jo li faig aquest informe a aquest promotor i li intento cobrar els honoraris que l'hi he dit per dues pàgines, sortiríem tots plegats als telediaris de la nit. Reconec que em va donar una lliçó. Normalment es confon l'eficàcia amb l'eficiència, i per què no, també la faràndula, els informes de dotzenes de pàgines i el vestir el sant. Tot plegat com vostès deuen haver endevinat és un problema d'educació. Tenim l'educació que ens han donat. Reflexionem.