A poques setmanes de l'arribada del tren d'alta velocitat a la ciutat de Girona, el més calent és a l'aigüera. Estat i Generalitat no es posen d'acord sobre la data d'arribada; l'alcalde, Carles Puigdemont (CiU), se sent menystingut perquè no ha aconseguit reunir-se amb la ministra de Foment, Ana Pastor (PP), malgrat haver-ho demanat amb insistència; i els veïns i comerciants es mostren molestos perquè el govern local encara no ha creat l'oficina d'atenció als afectats ni ha aturat les obres nocturnes.

L'Estat ha donat dues dates per a l'arribada del TAV: a l'octubre, el president del govern, Mariano Rajoy (PP), va anunciar en una compareixença amb el seu homòleg francès, François Hollande, que l'alta velocitat arribaria a la frontera francesa l'abril de 2013. Però més endavant, en plena campanya electoral de les darreres eleccions catalanes, Pastor va anunciar en un acte a Lloret que el TAV començaria a funcionar a Girona el mes de gener. En ambudes ocasions, Puigdemont es va queixar que el Govern estatal fes els anuncis davant dels mitjans abans d'haver comunicat les dates als ajuntaments afectats.

Ara, però, sembla que la data no està del tot clara. El director general de Transport i Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font (CiU), va afirmar ahir a Catalunya Ràdio que el primer comboi comercial del TAV arribaria a Girona el dia 8 de gener, és a dir, d'aquí a un mes just. Font va assegurar que aquesat era la data que Renfe i Adif havien comunicat a la Generalitat.

Ahir mateix, però, Pastor va refusar confirmar públicament aquesta data. La ministra va mostrar-se confiada que el TAV arribi tant a Girona com a la frontera francesa "a principis del proper 2013", però va rebutjar dir si serà o no el dia 8: "Estarem en disposició que comencin a circular els trens a principis d'any, però els tècnics són els que han de dir la data un cop ho tinguin tot enllestit perquè els trens arribin a la frontera francesa", va afirmar durant la roda de premsa posterior al Consell de Ministres, tot afegint que "un cop acabada la via i la catenària, s'han de passar uns requeriments tècnics per comprovar que el tren sigui completament segur".

Pastor va recordar que en aquests moments estan funcionant trens en proves per comprovar la via i va recordar que, quan ella va arribar al Ministeri, "encara quedaven per licitar algunes obres d'aquest tram del TAV". Segons va assegurar, ha estat el seu equip qui s'ha encarregat de licitar i executar aquests treballs.

Mentrestant, des de l'Ajuntament, Carles Puigdemont ha mostrat en diverses ocasions el seu malestar per la manca d'informació rebuda per part de Foment, i molt especialment pel fet que Pastor no s'hagi reunit amb el consistori malgrat que se li va demanar ja fa deu mesos, el passat mes de febrer.

L'alcalde gironí veu aquesta trobada molt necessària per saber quins són exactament els plans de Foment per al futur ferroviari de la ciutat, ja que, un cop hagi arribat l'alta velocitat, quedarà penedent el soterrament del tren convencional i l'enderroc del viaducte. Finalment, van aconseguir tancar una reunió pel proper dimarts al vespre, però just aquesta setmana la ministra els va comunicar que no ella no hi seria present i que delegava la trobada en un secretari d'Estat. Decebuts, tant ell com els portaveus de PSC, CUP i ICV van decidir que no assistiran a la trobada, al considerar que aquesta no és la reunió que ells havien demanat. Hi assistirà, això sí, el regidor de Projecte Ferroviari, Carles Ribas (CiU), i un tècnic, per tal de fer palesa la posició municipal.

Mentrestant, els veïns tampoc estan satisfets. Un mes després de l'Audiència Pública, es queixen que encara no s'ha posat en funcionament l'oficina d'atenció als afectats, que Adif continua treballant a la nit i que la inseguretat ha aflorat al voltant de les obres. Per això, han demanat als grups de l'oposició que reflecteixin la seva situació durant el torn de precs i preguntes del proper ple i asseguren que no aniran a cap més procés participatiu fins que no tinguin tota la informació.