El president de la Generalitat, Artur Mas, ha volgut fer de la inauguració del TAV Barcelona-Girona-Figueres un acte de celebració però, malgrat tot, no ha deixat de denunciar davant del president espanyol, Mariano Rajoy, i la ministra de Foment, Ana Pastor, que Catalunya continua sent el territori de l'estat "amb menys dotació d'infraestructures públiques". Mas ha assegurat aquest dimarts que la posada en marxa de la línia suposa "un acte de justícia" i ha recordat que queda "pendent" encara el Corredor del Mediterrani. "Amb recursos tan escassos", ha assegurat el president, s'ha de prioritzar la construcció d'infraestructures als punts on pugui haver-hi "recuperació i rendiment econòmic i social".

El president de la Generalitat ha aprofitat per "per pedagogia" i, sense voler de deixar de convertir el viatge inaugural del TAV Barcelona-Girona-Figueres en una celebració, Mas ha reivindicat que Catalunya tot i ser el territori que més contribueix en PIB a l'estat és, en canvi, qui "menys dotació d'infraestructures públiques" rep.

"Ho compensa per la privada, és cert", ha sentenciat el president. Mas ha recorda que Catalunya és "de tots els territori de l'estat espanyol i després de més de trenta anys de democràcia", qui "menys dotació d'infraestructura pública" té. I "és qui més contribueix al PIB", ha recalcat.

El cap de l'executiu català afirma que l'alta velocitat "és un acte de justícia" amb Catalunya, amb la zona del corredor del Mediterrani i sobretot amb l'"abanderament" que des de Catalunya es vol fer "cap a la integració europea". Una infraestructura així "és estratègica, fonamentals i importantíssima " i per això renega que alguns l'hagin considerat "un tracte favorable" quan Catalunya encapçala la recuperació econòmica de l'estat.

A més,i en aquesta línia, el president ha reivindicat de nou el Corredor del Mediterrani. "Això és fonamental" i queda "pendent". Per això ha reclamat establir prioritats i més quan els recursos són "tant escassos". En aquests casos, ha dit, s'han d'invertir on puguin tenir "recuperació i rendiment econòmic social".

Mas ha aprofitat també per assegurar que l'alta velocitat respon a una aspiració catalana històrica que constata la "vocació" europea i la necessitat d'apostar pel "lideratge que ha exercit al sud d'Europa des del punt de vist d'integració europea". En aquest sentit, Mas ha afirmat que "la dimensió, la unitat de mercat" de Catalunya ha de ser amb la vista posada a Europa i no buscar-la a "als mercats tradicionals".

"No sé si l'han portat els reis o no" l'alta velocitat, ha bromejat el president català. Mas ha reivindicat el caràcter ferroviari de Catalunya des del segle XIX i que després d'enllaçar les primeres línies cap a Mataró, Granollers o Tarragona han calgut 135 anys per tenir una via que finalment com la que es va obrir cap a Portbou connecti definitivament amb Europa.