L'Ajuntament de Girona ha proposat a Adif una reposició del parc Central i els seus entorns valorada en un global d'uns 20,5 milions d'euros. Moltes de les actuacions proposades per ara no tenen la confirmació d'acceptació de Foment i per això el regidor d'Urbanisme, Carles Ribas, va demanar ahir a tots els gironins sumar forces per treballar i anar units per aconseguir totes les reivindicacions. ja que és l'Estat qui ha de donar els diners a Adif.

Dins el projecte de reposició, l'Ajuntament hi ha inclòs diverses millores en vials i espais que no han estat afectats directament per les obres. Es tracta del carrer Oviedo, el carrer Bisbe Sivilla i la plaça Montserrat. L'equip de govern considera que tot i estarà a fora de les tanques del perímetre d'obres són punts on els veïns i comerciants han patit igualment l'afectació dels treballs sigui pel pas de camions, pels talls de trànsit, danys a la pintura de les façanes, pèrdua de clients, brutícia o sorolls. El regidor d'Urbanisme va exlicar que Adif respecte a les obres al carrers "no ha contestat" i respecre al finger ha dir que "és viable" però que de moment no disposa dels diners.

El projecte també inclou la reposició del parc Central. En aquest sentit, Ribas va posar de manifest que a sobre la llosa hi haurà una capa de setanta centímetres de terra que no permetrà plantar-hi arbres perquè les arrels no podrien créixer. El regidor va assenyalar que aposten per un parc més transparent que l'anterior, que era ple "d'obstacles i on s'hi generava incivisme", i que permetrà una millor connexió entre els dos costats del parc. En referència als edicles va explicar que només quedaran les sortides de ventilació i que es farà un concurs d'idees perquè quedin integrats.

Tots aquests treballs, més la reurbanització que s'està portant a terme al carrer Josep Maria Gironella i a la plaça d'Europa i el retorn de l'escultura d'Alfaro, tenen una valoració econòmica d'uns catorze milions d'euros. Pel que fa a les rampes d'entrada a l'estació soterrada d'autobusos i dels aparcaments, Ribas va asegurar que la Generalitat hi farà actuacions per reduir les emissions de CO2, que no obstant va remarcar que tenen estudis que indiquen que amb l'entrada en funcionament de l'estació i l'aparcament, pràcticament no augmentaran. Als catorze milions, s'hi ha de sumar el cost de la retirada del finger que connecta el vestíbul de l'estació de Renfe amb la del TAV i la construcció d'un nou passadís soterrat que faci la mateixa funció. Aquests anvis suposarien sis mliions i mig més. "Ho han de fer per descència. Aquest passadís era provisional. Van aturar le obres i ara han de treure aquesta provisionalitat".

El regidor demana a Adif celeritat en els treballs i que tot plegat acabi, com a màxim el primer trimestre de l'any vinent, excepte el finger pel qual caldria un any més. També va lamentar que l'anterior govern local no hagués signat cap conveni amb el Govern central per ara poder reclamar que es complís allò que s'hagués acordat.

Preparant compensacions

Al vespre, el Centre Cívic de Sant Narcís va acollir una reunió niformativa on hi van assistir unes 130 persones. l'arquitecte municipal Carles Lloret va exposar el projecte i va concretar, per exemple, que al Parc Central han retirat la previsió per una pista de skate i ara hi preveuen una pista poliesportiva amb tancaments laterals. També hi ha espai per un posssible bar-quiosc amb lavabos públics i una zona per passejar gossos. A més es preveu un carril entre les dues estacions (on hi ha l'actual finger per a taxis i altres vehicles.

Va haver-hi una desena d'intervencions veïnals, moltes de les quals demanen major verdor al futur Parc. L'alcalde, Carles puigdemont, va ser contundent: "hi haurà més verd del que hi havia abans". El batlle va avançar que en els propers dies farà públic un sistema de compensació econòmica als veins afectats i que estarà vinculat a la declaració de la renda i a l'IBI. Altres preocupacions veïnsls van ser la protecció del Cassià costal i qui pagarà tots els diners del projecte. Els veïns encara poden fer aportacions al projecte de restitució del parc.