Uns vuit milions d'euros. Aquest és l'impacte econòmic que la mostra Temps de Flors va deixar l'any passat a la ciutat de Girona, després d'haver rebut uns 200.000 visitants i que l'Ajuntament hagués fet una inversió de 367.000 euros. Aquest és el primer estudi d'impacte econòmic sobre l'exposició que té la ciutat, i segons l'alcalde, Carles Puigdemont (CiU), demostra que la promoció d'aquest esdeveniment ha de ser de ?"màxim interès" per a Girona.

L'estudi ha estat elaborat per la Universitat de Girona (UdG) a partir de la màster-tesi d'una alumna. Segons va explicar el director del projecte, Jordi Comas, durant l'exposició de l'any passat, que va tenir lloc del dissabte 12 al 20 de maig, es van fer 500 enquestes a visitants. En total, es calcula que entre 189.893 i 207.519 persones van participar a Temps de Flors; una dada obtinguda a través dels comptadors de persones que es van instal·lar a cinc espais tancats (Banys Àrabs, Claustre de la Catedral, la Carbonera, l'Església de Sant Nicolau i l'Església de Sant Martí) i un càlcul sobre la gent que va passejar pels carrers.

Cada turista es va gastar, de mitjana, uns 27,2 euros diaris a la ciutat. La major part va ser per a despeses de restauració (17,91 euros per persona i dia), seguit d'altres serveis, com per exemple compres (7,26 euros per persona i dia), i finalment, despeses per allotjament, que van ser només de 2,03 euros diaris per cada turista. Aquesta despesa tan baixa en allotjament es deu al fet que només un 2,34% dels visitants pernocten en hotels de la ciutat (altres opten, per exemple, per dormir a cases de familiars), mentre que el 74,2% no passen la nit a Girona. De cara al futur, l'Ajuntament s'ha proposat millorar aquesta discreta xifra de pernoctacions.

Un cop aplicats els indicadors estadístics corresponents, l'impacte econòmic de Temps de Flors a la ciutat és d'entre 7.899.369 i 8.584.950 euros, i durant l'any passat es van crear entre 87 i 94 llocs de treball directes pels efectes de l'esdeveniment. El total de la despesa realitzada per l'Ajuntament havia estat de 367.036,69 euros, la major part dels quals invertits a la ciutat.

El 27% dels visitants de l'any passat era la primera vegada que posaven els peus a la ciutat, i un 92% va assegurar que tornaria a visitar l'exposició. El 61,4% eren catalans, mentre que un 36,5% procedien de la província de Barcelona. Un 4,1% eren originaris de la resta de l'Estat i els francesos van representar el 9,9% del total de visites. Segons l'Ajuntament, el mercat francès és especialment interessant perquè la despesa que fan és superior a la de la resta.

El mitjà de transport més utilitzat va ser el cotxe (un 54,5%), seguit del tren (14,1%), l'autobús (8,1%) i l'avió (3,9%). El 37,7% dels turistes van arribar amb parella, el 26,6% amb amics, el 22,5% en família, un 6,8 en grup i només un 6,1% ho va fer sol.

Puigdemont va subratllar ahir la importància de tenir un informe sobre l'impacte econòmic de Temps de Flors, ja que fins ara només hi havia hagut dades poc fiables. Segons l'alcalde, les xifres demostren la necessitat de fer una promoció "ambiciosa" de l'esdeveniment, ja que genera un gran benefici social. Puigdemont té clar que l'exposició floral és un dels motors econòmics de la ciutat, i creu que ha de continuar creixent. Per això, l'Ajuntament s'ha posat a com objectiu incrementar el nombre de pernoctacions dels visitants, ja que solen implicar que els visitants gastin més a la ciutat. Segons l'alcalde, el comerç i el turisme, així com Temps de Flors, poden ajudar Girona a sortir de la crisi.