La Plataforma Aigua és Vida -integrada per l'Ateneu Naturalista, l'Associació de Naturalistes de Girona, la Plataforma d'Afectats per la Hipoteca i diverses entitats veïnals- es va presentar ahir públicament tot criticant que el contracte del servei d'aigües dati de 1976 i que des de llavors no s'hagi fet cap concurs públic, sinó només modificacions puntuals. Per tant, han demanat a l'empresa que els aclareixi els «dubtes» que tenen sobre el contracte actual, ja que hi ha alguns aspectes que «no acaben de veure clars». «D'un contracte inicial que es va signar per 12 anys, al final Girona SA acabarà realitzant una gestió de 44 anys», assenyalen.

Els membres de la Plataforma Aigua és Vida lamenten la manca d'informació pública que hi ha sobre tot el que envolta la gestió del servei d'aigües. Per això, ahir van fer arribar un document a l'empresa tot exposant les seves crítiques, i van defensar un cop més la municipalització del servei.

La Plataforma lamenta l'increment d'un 3,6% en la tarifa de l'aigua, al considerar que suposa un incompliment de les promeses de l'actual equip de govern (CiU). Les entitats temen que aquest increment no correspon al manteniment del servei, sinó que s'estableix per «cobrar el cànon per finançar una obra que encara desconeixem».

Aquest increment estava inclòs en la pròrroga del contracte, que s'allargarà durant vuit anys més. I aquesta és, precisament, una de les principals crítiques de les entitats: defensen que l'aigua s'hauria de municipalitzar -tal com van demanar a través d'una campanya i d'una moció al ple- i lamenten que s'haurà fet una concessió de 44 anys sense que hi hagi hagut cap concurs públic. «La gestió pública es pot fer malament, però ens dóna més garanties que la privada. Cal la municipalització perquè l'aigua és un bé públic», va explicar Pau Masramon, de l'Observatori del Ter.

D'altra banda, les entitats també han anunciat que posaran en funcionament un nou «portal de queixes» per tal que tots els usuaris que es queixin a l'empresa ho puguin comunicar també a la Plataforma. Segons recorden, un dels arguments del consistori per a fer la pròrroga va ser que el servei funcionava perfectament i no hi havia queixes, però ells tenen dubtes que siguin realment així.

Un altre tema que els preocupa és la presència, «sovint massa habitual», de talls d'aigua. Segons expliquen, el servei ha perdut un miler d'abonats en un any, i malgrat que l'Ajuntament i l'empresa han explicat que això és perquè la crisi econòmica ha fet tancar molts negocis, ells volen saber en quants casos s'ha produït perquè hi ha famílies que tenen problemes «reals» per arribar a pagar la factura. En aquests casos, creuen que el que s'hauria de fer és aconseguir que la factura sigui «el més barata possible». En aquest sentit, el regidor de Sostenibilitat, Jordi Fàbrega, ja va explicar que s'estava treballant en la possibilitat d'establir una factura ecosocial per a les famílies amb problemes.

Finalment, en el seu manifest, la plataforma Aigua és vida lamenta que algunes fonts -i concretament, les situades al terme municipal de Salt- estiguin tancades, i assegura que properament es mobilitzaran i denunciaran públicament la qüestió. «Privar la gent d'aigua és molt greu, i aquesta tendència s'ha de revertir com més aviat millor», va assenyalar Aleix Pagès, de l'Ateneu Naturalista.

D'altra banda, Pau Masramon també va reivindicar, un cop més, el retorn immediat de cabal del Ter, i va demanar que la societat civil s'uneixi per a reclamar-ho.