Agents dels Mossos d'Esquadra han fet aquest matí una xerrada informativa a alguns caps de servei i caps d'unitat de l'Hospital Josep Trueta de Girona amb consells sobre com actuar en cas d'una agressió i què es pot fer per evitar una situació conflictiva. Aquesta és la primera reunió d'aquestes característiques que es fa al Trueta i està previst fer-ne una segona oberta a tot el personal interessat.

Des del 2011 fins ara, s'han registrat un total de 32 agressions, ja siguin verbals o físiques, a personal de l'hospital. L'objectiu de la trobada ha estat donar eines als treballadors per saber com reaccionar si es troben davant un pacient violent i explicar-los els canals per denunciar-ho.

Agents dels mossos de l'Oficina de relacions amb la comunitat s'han reunit per primer cop aquest matí amb caps de servei i caps d'unitat de l'hospital Josep Trueta de Girona per tractar el tema de les agressions, ja siguin físiques o verbals, per part dels pacients. L'objectiu de la trobada és donar-los consells sobre com afrontar aquestes situacions i, per altra banda, explicar-los com han de fer-ho per denunciar si són agredits.

Aquesta reunió s'ha adreçat a alguns caps de servei i unitat però la voluntat és, passat l'estiu, repetir-la amb tots els professionals que estiguin interessats en conèixer els consells de la policia. Els mossos ja havien fet una reunió d'aquest tipus amb personal de l'atenció primària.

Segons dades de l'hospital, durant el 2011 es van registrar 19 casos d'agressions, l'any següent van baixar a vuit i, en el que portem de 2013, s'han produït cinc casos. Per tant, en dos anys i mig, s'han donat 32 casos d'agressions físiques o verbals a treballadors d'aquest hospital.

Abans de la xerrada, els agents han mantingut una reunió amb els responsables de la direcció del centre. Aquesta trobada ha servit per avaluar la casuística del Trueta en matèria de seguretat i establir mecanismes de prevenció conjunts per a situacions imprevistes o aquelles més previsibles, sobretot en casos de pacients potencialment conflictius. A més, tota la informació obtinguda des del Servei de Prevenció de Riscos Laborals s'ha posat en coneixement dels Mossos d'Esquadra per treballar, si cal, en més mesures preventives i fer el seguiment de les denúncies.

Els agents han explicat als responsables de serveis i unitats del centre què poden fer per prevenir ser víctimes de situacions de violència i què fer en cas que pateixin una situació de violència. Els han explicat els canals d'informació i de denúncia que cal seguir, i també els han esmentat quines són les conductes contra les persones o el patrimoni que són denunciables.

Col·laboració entre Mossos i ICS

Aquesta sessió forma part de l'acord de col·laboració establert entre la policia i l'Institut Català de la Salut a principis d'any, que va donar com a fruit la creació d'una pauta operativa d'actuacions conjuntes per a professionals sanitaris sobre com activar els recursos disponibles per donar resposta a incidències de seguretat. Aquest acord també ha permès l'elaboració de la 'Guia pràctica d'infraccions penals administratives per a la comunitat de l'Institut Català de la Salut'.

Amb aquest acord de coordinació, tant Mossos d'Esquadra com l'Institut Català de la Salut (ICS) busquen donar als professionals sanitaris una resposta conjunta i coordinada davant de situacions d'inseguretat. És a dir, oferir mecanismes eficaços, minimitzar el risc de patir un problema d'aquestes característiques i, en cas de produir-se, facilitar la denúncia dels fets.

Procediment de prevenció vigent des del 2005

Aquestes actuacions conjuntes amb els Mossos d'Esquadra s'afegiran a les que ja havia impulsat l'ICS prèviament. Des de l'any 2005, l'organització compta amb un procediment de prevenció i actuació davant de situacions de violència. Aquest circuit estableix com actuar durant i després de les situacions de violència que pateixi el personal de l'ICS.

L'objectiu és donar una atenció integral al professional que viu un incident d'aquesta índole amb atenció psicològica i, si és necessària, també jurídica. Dins el desenvolupament d'aquest pla, l'organització imparteix tallers pràctics perquè els professionals adquireixin coneixements sobre el maneig de les situacions conflictives que els permetin saber com gestionar-les. En aquesta formació es treballen aspectes de contenció verbal i física.