Nova reunió a Girona per parlar sobre les obres del projecte ferroviari i enèsim intent de fer un front comú per tal de reclamar a l'Estat compensacions pels inclompliments del Govern central amb la ciutat. Des de fa mesos, fins i tot anys, que es fan reunions, trobades, rodes de premsa i infinitat de pronunciament en favor d'una unitat que sol acabar-se fracturant.

Aquest dilluns al vespre es va fer una reunió de la comissió de seguiment de les obres del tren en què els representants de l'equip de govern, entre els quals hi havia l'alcalde, Carles Puigdemont i el regidor del projecte ferroviari i portaveu de CiU, Carles Ribas, van explicar als grups de l'oposició com havia anat la reunió a Madrid de dies enrere amb el secretari general d'Infraestructures de Foment, Manuel Niño, i el president d'Adif, Gonzalo Ferre.

L'objectiu ara és fer una llista de demandes gironines (en quinze dies) per entregar a Foment d'aquí a un mes i mig i per tal que quedi tot escrit en un conveni. El conveni, segons va explicar ahir el regidor del projecte ferroviari ha d'incloure un apartat amb les obres de reposició a dintre i a fora de les taques amb un calendari d'execució, un grup d'indemnitzacions pels danys als habitatges com pels perjudicis als comerços, i també per l'ocupació permanent de sòl de diversos elements del tren com ara l'estació, o els edicles (i destinar els diners a accions pel barri de Sant Narcís). Al conveni també s'hi hauria d'incloure el soterrament del finguer (passadís que uneix les dues estacions) i el viaducte tant per una millor insonorització, com pels usos que ha de tenir la part de sota.

Ribas també treballa per saber exactament què hi havia al parc Central i què s'ha perdut per les obres i quina valoració tindria. Un exemple seria el bar la Boireta, que tenia una concessió municipal que reportava ingressos a l'Ajuntament. El regidor convergent va indicar que buscaran el "consens" i va demanar que "es deixi de polititzar el tema". Confia a aconseguir d'aquí a un mes i mig un bon conveni perquè d'aquí a uns anys "ningú pugui dir que no tenim un "mapa- guia"" on per exemple hi haurà les reposicions que "fins ara no estan escrites enlloc".

Per al PSC, Pia Bosch va valorar positivament que l'Ajuntament segueixi finalment el camí de la "lleialtat institucional" i es reuneixi amb l'Estat i va demar-li que sigui exigent al demanar compensacions pels incompliment amb la ciutat en no soterrar el tren convencional. Indemnitzacions per a tots els afectats i també per tirar un "pla de barri" amb finançament de l'Estat.

El PP i el "finguer"

Mentrestant, la portaveu del PP, Concepció Veray, va deixar clar que l'Estat difícilment voldrà gastar diners per enderrocar el passadís que uneix les dues estacions i per fer-ne un de nou soterrat. També va qüestionar que s'hagi d'insistir en què els projectes de fora de les tanques del parc Central, com la reforma del carrer Bisbe Sivilla, els hagi d'acabar pagant l'Estat. "Cal parlar del que falta -no del finguer o de Bisbe Sivilla- però no m'oposaré al que digui l'alcalde. Però s'ha de dialogar per tenir un conveni que fa anys que hauria d'estar signat".

El més important per la CUP és que la llista de demandes a l'Estat per al conveni sigui fruit del consens entre partits i tots els afectts. Per Jordi Navarro "és el moment de deixar les diferències aparcades" Navarro va insistir que "tot plegat ha estat una estafa però el barri fa cinc anys que està resistint i cal treballar per aconseguir la màxima unitat". També va apuntar que "no ens podem fia gaire de tota aquesta gent que han demostrat que són mestres de l'engany", en referència als representants estatals.

Des d'ICV-EUiA, Joan Olòriz va alertar en no firmar qualsevol conveni. Pel portaveu ecosocialista no s'ha de signar "perquè sí" perquè això "voldria dir acceptar". Olòriz no vol que es descarti la via judicial i va recordar que hi ha hagut "incompliments flagrants".