Si a mi em preguntessin sobre el TGV ara que fa un any que circula per les entranyes de la ciutat, els respondria, en primer lloc, explicant-los la faula del part de les muntanyes. Ja saben: aquell estremir-se dels cims i de les serralades, aquell soroll i aquell devessall de moviments de terra, per acabar parint un humil ratolí. Això és el TGV: un ratolí en una piràmide.

Tant de remenament, tant de forat, tanta faramalla, per acabar passant una única via a 30 metres de profunditat! Un parc arrasat, uns comerciants arruïnats, uns veïns cabrejats i amb la salut minvada, una ciutat estripada pel mig..., per acabar fent 1/5 part del que s'havia de fer. Ja saben: ni soterrament del tren convencional, ni macro-pàrquing, ni estació de busos, ni enderrocament del viaducte. Estupend. Medalla de tontos, a tutti quanti!

Per més crucificar-nos, els francesos no han fet, ni pensen fer de moment, el tram d'alta velocitat que va de Nîmes a Perpinyà, amb la qual cosa, per vergonya general, cap al nord, el TGV és un TPV ("petite vitèsse"). Això sí, la gent, indiferent a aquests "petits detalls" que podrien entelar la marxa triomfal dels interessos econòmics desplegats, l'agafa i paga per TGV, i que bé que s'hi va, i ai vés que a prop que és París... Entre el munt de mentides i falòrnies ordides, es va assegurar que la línia de MAT es desplegava per donar servei a l'alta Velocitat... Com volent dir: "si vols TGV, aguanta la MAT". L'empanada del personal és tan gran que s'ho creu tot, fins i tot l'impresentable argument que "el progrés no es pot aturar", sense adonar-se que si no l'aturem ens acabarà destruint. La trinxada del territori en nom del progrés en aquests últims anys és colossal.

Fa gràcia que el TGV/TAV/AVE s'hagi convertit bàsicament a Girona en un tren ràpid per anar a Barcelona. En lloc d'arreglar el tren que ja teníem per aconseguir anar del centre de Girona al centre de Barcelona en poc menys d'una hora, ens hem gastat el que no teníem, hem destrossat el que molt estimàvem i hem deixat burlats veïns i ciutadans, per anar a Barcelona en menys de tres quarts d'hora, sí, però amb un augment del 30% del preu. Que ens posin orelles de burro, ja!

Fixi-s'hi. El viatge de Girona a Barcelona (Passeig de Gràcia) amb rodalies o mitja distància, costa entre 8,40 i 11,25 i dura entre 1h i 10 i 1h 20. El mateix viatge amb AVANT o AVE (fins a Sants, perquè no para al centre) val entre 15,90, 37,20 o 52,30 (depèn del setí emprant en cada seient) i dura 38 minuts. L'ajudaré a entendre aquesta segona estafa de l'euro (ja saben: el que valia 100 pta. va passar a valer un euro), convertint els euros del tren en pessetes. Tren convencional: entre 1.399 i 1.874 pta. AVE: entre 2.648 i 8.713 pta. per trajecte. Ho va entenent?

Si a mi em preguntessin sobre el TGV, diria, a més a més, que aquest tren no és només un innocent rosegador; el TGV és una rata tòxica. Primerament, per haver sembrat discòrdia a la ciutat entre usuaris i patidors de les obres; en segon lloc, per l'estafa que representa; en tercer lloc, per haver inoculat falses idees de progrés; en quart lloc, per haver deixat una fractura física a la ciutat que no hi ha qui l'arregli (el Parc Central i voltants mai no passarà de nyap); en cinquè lloc, perquè l'enorme inversió realitzada ha sepultat totes les altres i ha deixat en la indigència la línia convencional, que quan no té un ai té una ceba; en sisè lloc, perquè és escandalós l'estat del viaducte a Girona...

En aquest context, el triomfalisme exposat en els últims dies sobre l'AVE només pot obeir a dos patrons: el negoci o la totxesa.