La meteorologia d'aquest estiu no ha estat del tot benèvola amb el turisme de sol i platja. S'ha notat al litoral, amb concurrències més reduïdes, però també a la ciutat de Girona, que s'ha erigit com una bona alternativa als fallits intents de bronzejar-se o de capbussar-se al Mediterrani. "El temps a la costa ha fet que molta gent es desplacés a la ciutat, ja que no tenien la possibilitat de gaudir d'un turisme de sol i platja", ressalta el president de l'Associació d'Hostaleria, Turisme i Restauració de Girona, Josep Carreras, que també destaca el ventall polifacètic que brinda la capital: "Molts arriben per l'àmplia oferta que hi ha, com ara els museus, els concerts, els monuments o la gastronomia, per exemple".

Després d'un mes de juliol amb uns resultats similars als de l'any passat, entre un "72% i un 76% d'ocupació", durant l'agost sí que s'ha evidenciat una petita millora en comparació amb l'exercici anterior. Així doncs, els primers vint dies del mes han registrat "un augment considerable pel que fa a l'ocupació", amb percentatges que han oscil·lat entre el 92% i el 95% durant la primera quinzena, i també en la facturació, ja que enguany s'han aconseguit pujar els preus mitjans de l'estada per client entre un "2% i un 5%".

En referència als resultats de la segona quinzena d'aquest mes, període en el qual l'activitat turística sempre presenta una petita davallada, el president de l'entitat estima que l'ocupació es podria moure entre un "80% i un 85%", tot i que assenyala que les previsions, a dia d'avui, són molt díficils de fer. "Aquest any treballem amb un nou fenomen: el client que arriba no ho fa amb reserva. Això provoca que les previsions siguin molt arriscades", diu.

Aquesta poca planificació dels viatgers genera, consegüentment, una notable crescuda de les reserves d'última hora, un dels trets distintius del turisme d'aquest estiu a la ciutat. "N'hi ha hagut moltes. Fins i tot alguns hotels que històricament no en tenien i que l'any passat van batre el rècord de reserves de darrera hora, aquest any han mantingut la dinàmica", diu el representant de l'associació.

Creix el turisme estàtic

"Històricament hem estat una ciutat de pas", indica Carreras en referència al turisme de la ciutat de Girona, més focalitzat en l'allotjament d'una sola nit que no partidari de les estades llargues. Malgrat que la tendència es manté, el responsable hoteler explica que enguany s'han incrementat els visitants estàtics, aquells que converteixen la capital en l'epicentre d'un viatge itinerant. "Hem augmentat el nombre de clients que s'instal·len a Girona amb l'objectiu de realitzar les seves vacances al voltant de la demarcació", comenta. De fet, aquest perfil de turista que s'allotja a la ciutat "durant 3, 4 o 5 nits" ja representa "un 20%" de les arribades, i és des d'aquí, concreta Carreras, que se'ls hi preparen rutes o activitats per tal que coneguin tot el territori gironí.

Pel que fa a la procedència dels visitants el president de l'entitat recorda una premissa bàsica: "Europa és el nostre mercat per excel·lència". La frase és sostentada per l'alta ocupació de clients forans, "del 75% en determinats hotels durant alguns dies concrets", i pels seus múltiples llocs d'origen. I és que a part del tradicional visitant espanyol i català també destaca el francès, protagonista d'una "recuperació", i aquell que, "afavorit pel temps", ha arribat amb vehicle propi procedent de països com Bèlgica, Itàlia o els Països Baixos. A l'altra cara de la moneda s'hi ubiquen els visitants russos o britànics, que tot i no haver davallat significativament, tampoc han crescut com ho portaven fent fins ara.