L'Ajuntament de Girona ha acusat Adif d'haver sobrepassat "la negligència" després de descobrir que les vies i el túnel del TAV es van inundar per la caiguda d'un petit mur d'obra fet només amb totxanes. El mur es trobava a l'antic pou d'atac de la tuneladora, situat al Mas Xirgu. Amb la tempesta, l'estructura va cedir i l'aigua va entrar a raig a dins del túnel. El regidor d'Urbanisme i encarregat del projecte ferroviari, Carles Ribas, parla de "vergonya" i acusa Adif d'hermetisme, perquè encara és hora d'ara que els donin explicacions. Ribas ja ha avançat que l'Ajuntament emprendrà accions legals si els informes confirmen que es va incomplir el projecte i l'obra va quedar a mig fer per les presses.

L'origen de la inundació que manté inutilitzades les vies del TAV a la zona de la Devesa es troba a l'altra punta de la ciutat. En concret, al Mas Xirgu, allà on hi havia el pou d'atac de la tuneladora. Tres dels quatre costats del pou estan tancats per murs de formigó, però el quart no. Al llarg dels 20 metres que mesura, el que s'hi havia fet era aixecar-hi un mur de totxanes, d'un metre i mig d'alçada i uns vint centímetres d'amplada.

Dilluns a la matinada, les pluges torrencials van fer que el riu Güell -que passa paral·lel a les vies del TAV- incrementés significativament el seu cabal. A tocar del pou d'atac hi ha una canalització, que desembassa aigua al riu procedent de l'altra banda (la zona del Mas Gri). L'aiguat va fer que el torrent baixés amb més força i s'emportés per endavant el mur de contenció fet amb totxanes.

A partir d'aquí, l'aigua va entrar com una tromba a dins mateix del túnel del TAV (perquè el pou d'atac dóna directament a les vies). Va circular com un riu per tota l'estació i a la zona de la Devesa, el lloc on el túnel s'enfonsa més al subsòl, es va quedar estancada. En total, al llarg d'un quilòmetre, es van arribar a acumular fins a 7 metres d'aigua.

Gairebé 4 metres d'aigua

Aquest matí, per tercer dia consecutiu, tots els TAV entre Girona i Figueres s'han hagut de suspendre. Com a alternativa, Renfe ha contractat una quarantena d'autocars per cobrir els trajectes per carretera (que fan viatges fins a Figueres-Vilafant, Perpinyà o altres ciutats franceses).

Mentrestant, al pou de compensació de la Devesa, els tècnics d'Adif continuen treballant per bombejar l'aigua fins a la superfície i abocar-la al riu Ter. Aquest dimecres, una cinquena bomba de succió s'ha incorporat a les quatre que ja hi havia treballant. Es calcula que ara hi ha gairebé 4 metres d'aigua dins del túnel, que manté negades tant les vies com la catenària.

Des de l'administrador d'infraestructures ni confirmen ni desmenteixen que la inundació al TAV es degués a la caiguda del petit mur d'obra. Reiteren que la seva prioritat passa per restablir el servei -encara no hi ha data- i subratllen que cal mirar amb deteniment si el mur que va cedir, realment, havia de fer funcions de contenció.

Vergonya i negligència

El regidor d'Urbanisme i delegat del projecte ferroviari, Carles Ribas, parla obertament de situació "vergonyosa" i acusa Adif d'haver "fet pena". D'entrada, perquè ningú de l'administrador ferroviari s'ha dignat a donar explicacions clares sobre les causes de la inundació. "Tot el que sabem ho hem fet amb investigacions pròpies dels nostres tècnics; per part seva, ningú ens ha explicat les causes del desastre que ens ha mantingut incomunicats", ha subratllat Ribas.

"La paraula que em ve al cap és vergonya, la mateixa ministra de Foment hauria de venir a veure quina és la situació", ha afegit el regidor. Ribas ha dit que estudiaran amb deteniment els informes que els faci arribar l'Estat sobre les causes de la inundació, però a priori ja ha parlat obertament d'haver "sobrepassat la negligència".

Segons Ribas, el mur de totxanes no apareix enlloc del projecte constructiu, cosa que demostra que l'execució es va fer amb presses i no com calia. "L'Estat va venir com un cavall d'Atila a conquerir el territori per fer-hi passar el tren quan més aviat millor", ha afirmat. Per això, el regidor ja avança que l'Ajuntament no dubtarà a emprendre accions legals contra Adif si realment es demostra que hi va haver incompliment. "No hem d'oblidar que, realment, el perill podia ser molt greu", ha reiterat.

Ribas també ha volgut deixar clar que l'incompliment dels compromisos per part de l'Estat és reiteratiu. I com a exemples, ha posat la zona on hi havia el pou d'atac (que s'havia de reposar) o tota la llosa del parc Central, que encara es manté amb formigó. "Ahir es van presentar els pressupostos generals de l'Estat, i enlloc hi hem sabut veure cap partida per a aquestes obres", ha dit.

Més del compte i d'allò raonable

D'altra banda, l'alcalde de Girona i l'alcaldessa de Figueres han emès un comunicat aquest migdia reclamant respostes i explicacions a l'Estat. Al text, tant Carles Puigdemont com Marta Felip critiquen que la situació "s'està allargant molt més del compte i d'allò raonable, i evidencia el que poden ser greus carències del sistema".

"La inquietud i la preocupació creixen entre els usuaris, que no admeten com és possible que una obra d'aquesta envergadura pugui perillar per causes previsibles, com són les pluges de tardor", recull el comunicat. Per això, els dos alcaldes reclamen a l'Estat "les inversions, els compromisos i l'eficàcia necessàries" per corregir les mancances.

"No és acceptable que s'estiguin dies per bombar aigua, per resoldre l'origen del problema i per restablir el servei d'alta velocitat", diuen Puigdemont i Felip. Els dos alcaldes tanquen l'escrit reclamant a l'executiu espanyol que doni "informació rigorosa i fiable" als usuaris sobre quan es podrà restablir el servei del TAV entre Girona i Figueres, i garanties perquè no es torni a repetir "una afectació d'aquesta magnitud per culpa d'un funcionament deficient o d'una infraestructura sense totes les garanties".