Que la factura dels estralls provocats per la inundació del túnel del TAV serà onerosa és indubtable, tenint en consideració els elements que ha hagut de canviar i reparar a corre-cuita l'administrador d'infraestructures ferroviàries (Adif) per permetre que dissabte circulessin els trens de nou. Tanmateix, Adif diu que encara és massa aviat per parlar de quantificacions i assegura que no disposa de xifres que permetin fer-se una idea del cost econòmic que ha comportat l'aturada del servei durant una setmana, l'extracció de 50 milions de litres d'aigua i la reposició de nombrosos elements.

A grans trets, Adif admet que va haver de substituir vuit motors elèctrics que operen sobre els desviaments o canvis d'agulles dels trens, va haver de canviar quatre quilòmetres de cablejat de senyalització lumínica i va haver de tornar a muntar quatre quilòmetres de fil elèctric que alimenta el sistema d'energia després que hagués quedat inutilitzat el que va estar-se sota l'aigua.

Revisar l'enllumenat

Més enllà d'aquests elements, tot l'enllumenat del túnel es va haver de revisar per certificar que funcionava correctament o bé reposar les parts afectades.

I pel que fa a les dues bombes de succió d'aigües freàtiques, es van haver de substituir doncs estaven situades al fons de l'entrada d'emergència número 9, a la Devesa, i van quedar inservibles en passar-se gairebé una setmana sota l'aigua. L'entrada 9 és on hi ha el punt més fons del túnel -36 metres-. Aquestes dues màquines són essencials per garantir la seguretat a l'interior del túnel en tan que s'encarreguen d'expulsar l'aigua del riu que es filtra -com passa en alguna aparcaments de la ciutat-.

En total, van ser gairebé dos quilòmetres de túnel els que van quedar afectats. A la part més profunda, l'aigua va arribar als set metres d'alçada.