Molt més que un museu d'art

La proposta per a la Casa Pastors inclou una sala de conferències i espai per a l'arxiu

23.02.2015 | 07:03
La Casa Pastors -antiga Audiència- serà la seu del futur museu d´art contemporani de Girona.

Un any després d'haver aprovat comprar el fons del crític d'art Rafael Santos Torroella, l'Ajuntament de Girona està ultimant els detalls de l'acord amb els hereus i propietaris de les peces mentre va treballant en el projecte museogràfic. A partir d'aquí s'haurà de fer el projecte de reforma de la Casa Pastors,
però ja compten amb un punt de partida: l'estudi que van fer els arquitectes Fuses i Viader, que inclou dues plantes d'exhibició, sala de conferències i arxiu.

La compra del fons del crític d'art Rafael Santos Torroella per 3,9 milions d'euros serà la gran inversió d'aquest mandat de CiU a Girona. Però més enllà de les polèmiques generades, el govern local sempre ha defensat que l'objectiu no és merament exhibir aquests quadres a la Casa Pastors, sinó convertir-la en un museu d'art contemporani que sigui una referència a nivell català i del sud d'Europa. Per fer-ho, compta amb el projecte museogràfic que està elaborant l'historiador Jordi Falgars, a partir del qual s'estructurarà la reforma de l'antiga Audiència. Tot i això, l'Ajuntament ja té una base: un estudi fet pels arquitectes Fuses i Viader, que va costar 21.000 euros i que es va presentar l'any passat durant la comissió sobre la compra.
La voluntat de CiU és que la Casa Pastors exhibeixi no només el fons Santos Torroella, sinó també peces de les col·leccions de l'Ajuntament, del Bòlit, obres fruit de l'intercanvi amb altres institucions i un centre d'interpretació històric i artístic de Girona. A més, també hi haurà d'haver un espai per a l'arxiu i la biblioteca de Santos Torroella, que es podran consultar des d'allà mateix.
Segons la proposta de Fuses i Viader, a la planta baixa i al fons del pati s'ubicarien les sales d'exposicions temporals i el centre d'interpretació del patrimoni, que es podria estendre fins als soterranis. La primera planta, en canvi, consideren que és la més idònia per acollir la col·lecció Santos Torroella, amb un altell que seria exclusivament per a nucli de serveis. La segona planta estaria destinada a les col·leccions d'art modern i contemporani de l'Ajuntament i les cedides per altres institucions, així com les activitats pròpies del Bòlit. Finalment, la tercera planta, com que compta amb molt bones vistes, estaria destinada a cafeteria i a sala de conferències. A més, per tal d'aprofitar la proximitat amb el Museu d'Història, Fuses i Viader suggereixen la possibilitat de connectar els dos edificis, per tal d'aprofitar millor les seves prestacions i complementarietat. Els arquitectes proposen, doncs, fer la connexió des de la planta baixa de la Casa Pastors i arribar fins al Museu d'Història tot resseguint el traçat de la muralla, de manera que alhora s'expliqués i es fes evident la història de la construcció de la ciutat.
Però la reforma no afectaria només el contingut, sinó també el continent de la Casa Pastors. Per això, segons l'estudi, la intervenció hauria de recuperar els valors originals de l'edifici al segle XVIII, ja que en aquests moments estan bastant desfigurats per les successives reformes i compartimentacions que s'hi han fet. En aquest sentit, proposen revaloritzar elements d'interès com la muralla, la torre de Sobreportes i les voltes dels soterranis. A més, s'eliminarien els desnivells de la planta baixa que no existien en el plànol de 1935 i que, a banda de suposar una dificultat per l'accessibilitat, distorsionen la proporció de les sales.
A més, s'enderrocaria l'altell de la primera planta, per tal de recuperar l'alçada i proporció de les sales originals, i s'eliminarien les diverses escales que relacionen els dos nivells, ja que fragmenten l'espai. També es proposa enderrocar la galeria posterior per tal de recuperar la façana original. Finalment, es restituirien les proporcions de la sala d'audiències de la primera planta tot reconstruint una paret que ja havia existit. D'aquesta manera, s'evitaria l'efecte "altell" de la planta superior i la volta i les cornises recobrarien, amb l'espai més limitat de la sala, la seva proporció original.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema