La nova estació d'autobusos de Girona entrarà en servei a final del 2016. Així ho va assegurar el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, qui ahir va visitar l'espai de 17.000 metres quadrats on es construirà la nova estació, que compartirà edifici amb l'estació del TAV. Comptarà amb 27 andanes -tres per a canvis ràpids- i suposarà una inversió de prop de 10 milions d'euros. S'ubicarà dins de l'estació intermodal soterrada (al primer nivell) que es va construir per a la línia d'alta velocitat i els ciutadans hi accediran per la mateixa porta d'accés a les andanes del tren d'alta velocitat. Els treballs es licitaran a l'abril i preveuen que rebi 1,7 milions de passatgers anuals.

Els autobusos només disposaran d'un accés únic i exclusiu, mitjançant una rampa al carrer situat al sud de la plaça d'Europa. A part també s'ha previst la construcció d'un sector destinat a la recepció de viatgers amb deu taquilles, una oficina d'informació, zona d'espera i "vending".

Vint operacions simultànies

En total, segons el Departament de Territori i Sostenibilitat, s'espera que en moments punta s'hi puguin efectuar 20 operacions simultànies. Pel que fa als aparcaments, el director general d'Infraestructures i Mobilitat Terrestre, Xavier Flores, va explicar que es troben previstos en l'obra ja executada, és a dir, a les plantes inferiors. "Ara estem finalitzant la redacció del projecte que gairebé està enllestit. És un projecte molt ambiciós i l'espai per l'estació és catedralici", va explicar Flores. El projecte inclou la ventilació i les sortides d'emergència, ja que es troba sota el terra de l'antic Parc Central.

Per la seva banda, el conseller Santi Vila va subratllar que l'obra permetrà potenciar la mobilitat intermodal i la comoditat ja que els ciutadans podran passar d'un transport a l'altre sense dificultats. En aquesta línia va destacar que les instal·lacions permetran que Girona continuï impulsant-se com una de les ciutats "clau" del territori català i com a capital gironina. "Girona ha tingut un mandat impressionant, s'ha potenciat al conjunt del planeta i les infraestructures de mobilitat són molt necessàries", va admetre. Segons Vila, feia anys que la ciutat no avançava i tirava endavant, tal i com ho ha fet en els darrers anys.

Per la seva banda, l'alcalde, Carles Puigdemont, va agrair el "compromís" del govern local tot assenyalant que la finalització dels treballs d'aquestes noves instal·lacions permetrà desmantellar l'estació d'autobusos provisional situada a la plaça d'Espanya des del 2009. "Llavors es podrà realitzar el projecte de remodelació d'aquest espai que tant s'ha lluitat perquè es pugui fer", va defensar.

Cal recordar que la Generalitat volia començar les obres d'aquesta estació entre el 2013 i el 2014 i que ara fa uns mesos el conseller va anunciar que el projecte de l'estació estaria resolt al desembre. Uns canvis que el regidor d'Urbanisme, Carles Ribas, no veu com a "retards" sinó una "adaptació a les ?circumstàncies" que ha provocat el no compliment del projecte global.

Tal i com va explicar Ribas, "la incompatibilitat de seguir amb el projecte global del soterrament del tren convencional i la necessitat de compartir accés pel que fa a l'estació d'autobusos i el TAV" va fer que s'hagués de modificar el projecte inicial de l'estació de busos que ja estava finalitzat. D'altra banda, Territori i Sostenibilitat firmarà un conveni amb Adif i l'Ajuntament per a la cessió i gestió de l'estació. Actualment, el consistori és l'actual gestor i explotador de l'estació d'autobusos i, des del Departament, s'assegura que el consistori continuarà duent a terme l'explotació de les noves instal·lacions.