Les vies verdes i l´esport han fet créixer negocis lligats al ciclisme a l´àrea urbana de Girona, alguns dels quals amb un producte lligat a les sensacions i a l´explotació de les «meravelles» de l´entorn, tal i com fa uns anys va fer la gastronomia per convertir-se en una referència internacional i en un element turístic més de la ciutat. La bici lligada a esport i territori, en auge a Girona

Si Girona fos francesa segurament tindria una etapa vitalícia del Tour. Una geografia privilegiada, els carril bici, les vies verdes i la «publicitat» de ser pista d'entrenament de diversos equips professionals han convertit la ciutat en un diamant en brut. «A fora es pensen que a Girona les bicis pengen dels arbres», caricaturitza Isidre Mor, propietari de Center Bike Girona.

Aquest és un dels diversos negocis que (sobre)viuen a l'entorn del món de la bici, que en els darrers anys s'ha convertit, per esport, salut, transport, turisme, o tot plegat, en un sector emergent a l'àrea urbana de Girona. Una de les persones que va veure en aquest món una sortida professional és en Gerard que té un petit taller anomenat Broke Bikes des de fa un any a la Plaça d'Europa.

Sense feina ni amb expectatives de trobar-ne va decidir llançar-se a la piscina. «No vaig escollir Girona a cegues perquè sabia que molts ciclistes hi tenen una segona residència i que s'està convertint en una ciutat esportiva. Vaig pensar que hi hauria gent que va amb bici i que per tant tindria clients».

Amb la mateixa filosofia de negoci que en Gerard però amb diverses dècades experiència a l'esquena en Jordi Fortià les ha vist de tots colors des de Bicis Fortià, al carrer Miquel Blay. Creu que un canvi de mentalitat, la girocleta i la multiplicació dels carril bici han donat un nou aire al món de la bici. «Hem passat de la cultura del transport a la de l'esport, hi ha una altra mentalitat i molta més gent que fa ús de la bicicleta».

Una opinió que comparteix el propietari de Bici Oci de Salt, un taller que amb 22 anys d'experiència s'ha anat especialitzant en bicicleta esportiva i organització de rutes. «La bici no és només anar a fer el volt o entrenar és tenir una colla on poder quedar i fer sortides i tenir un lloc de referència on et solucionin els problemes», explica el seu propietari, en David Mateu.

Un producte global més enllà de l'augment dels usuaris de la bici hi ha qui ha volgut fer un pas més enllà del taller tradicional. Center Bike Girona va obrir fa 4 anys prop de la Guàrdia Civil amb un enfocament inspirat en altres sectors com la gastronomia. Un producte més encarat a les sensacions que no pas a la matèria primera. «El meu client gaudeix posant a punt la bici, sortint a pedalar, quedant amb els amics, potser arreglant la bici. Tot això és món bici. llavors jo haig de procurar donar servei en tots aquests trams», explica el propietari, Isidre Mor. El seu taller fusiona un lloc obert on arreglar bicicletes, un bar, lloguer i venda de bicis i organització de rutes.

També ha adaptat els horaris del seu negoci als ciclistes esportius i les seves necessitats. És a dir, obre dissabtes i diumenges. «Tornes d'excursió amb la bici trencada, me la deixes, te'n dono una de recanvi i jo tinc tota la setmana per arreglar-la. Llavors el cap de setmana, quan tornes a sortir, véns amb la meva bici i jo et torno la teva», explica

Lla importància de les Vies Verdes i la seva projecció exterior ha fet créixer a la ciutat negocis que es dediquen a proveir el turisme. Bike Brakes, al bell mig del Barri Vell, s'ha especialitzat en el lloguer de tot el que necessiten els cicloturistes. Ras i curt, quan vénen, per exemple, d'Holanda per recórrer les Comarques de Girona en bici ja saben on la llogaran i a quin hotel dormiran. «Fa uns cinc, sis anys que funcionem i tenim molts clients estrangers. Vénen sobretot a fer bici i ens diuen que tenim unes carreteres amb poc trànsit, gent respectuosa, ambient maco i bons bars i restaurants », indica l'Anna, cap de vendes de Bike Breaks.

Llibertat vs por

Pel que fa als usuaris una de freda i una de calenta. Moure's en bici per la ciutat és pràctic i et mantè en forma però segons per quins carrers passis fa por. «M'agrada la sensació és molt xula i arribo més contenta a treballar però passar per segons quines zones de la ciutat em fa basarda», explica la Laia Amagat. Unes sensacions que comparteixen pel costat positiu la Pepa sánchez i la Mercè Espunya. «Anar amb bici em desperta més a l'anada i em desconnecta més a la tornada» explica la primera. «És un mitjà fantàstic, guanyes uns minuts. Per anar a fer encàrrecs per Girona vas molt ràpid», explica la segona. Però també fa cert temor passar per segons quins llocs. La solució: coexistència educada entre ciclistes i cotxes. «Més que fer carrils bici es tractaria de pacificar el trànsit. Caldria que els cotxes s'acostumessin a la bicicleta», conclou la Mercè.